Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Als het aan het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) ligt, dan gaat de Europese luchtvaart in 2050 floreren. En dat terwijl de CO2-uitstoot wordt teruggebracht naar nul. Zo wordt beschreven in een groot onderzoek over de Europese luchtvaart. Hoe? Dat lees je hier.

Onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door experts van NLR in samenwerking met SEO Amsterdam Economics. Samen met luchtvaartexperts bestudeerden zij literatuur en inventariseerden ze welke beschikbare technologieën vliegen duurzamer kunnen maken. De onderzoekers namen 2018 als basisjaar. Zo kunnen ze inschatten hoeveel vluchten er gemiddeld in de toekomst in Europa zullen vliegen. En de hoofdconclusie? Rond 2050 kan de luchtvaart in Europa helemaal duurzaam zijn. Dat is een hoopgevende conclusie, zegt Bram Peerlings, één van de onderzoekers bij NLR. Hoewel het nog wel een hele klus is om daar daadwerkelijk te komen. 

Verduurzamen

De luchtvaart moet namelijk flink verduurzamen, dat ziet het NLR nu ook in. Dankzij nieuwe technologieën en kennis zijn de luchtvaartorganisaties begonnen met het ontwerpen van nieuwe motoren, rompen en vleugels, zodat de vliegtuigen die op kerosine draaien een stuk zuiniger zullen worden. Voor kleinere en kortere vluchten wordt gedacht aan aandrijving met turbopropellers. Ook dit is een stuk duurzamer. 

Nieuwe brandstoffen

Uit het rapport blijkt ook dat er momenteel testen plaatsvinden binnen de luchtvaart voor het gebruik van duurzame brandstoffen. Innovatieve onderzoekers en bedrijven maken deze brandstoffen bijvoorbeeld van biologische restmaterialen, zoals plantenresten of frituurvet. Ook wordt er een synthetische kerosine ontwikkeld. Deze kerosine is gemaakt van duurzaam geproduceerde waterstof in combinatie met CO2 die je uit de lucht haalt. Beide stoffen kunnen we mengen met de huidige brandstoffen, om duurzamer te vliegen. Echter, er geldt op dit moment nog een beperking van het bijmengen van biobrandstof van 50 procent. De sector moet werken aan vliegtuigmotoren die kunnen werken op 100 procent biobrandstoffen, zo staat er in het rapport. 

Minder vaak vliegen 

Bovendien heeft de NLR niet alleen rekening gehouden met de corona-dip, maar ze verwachten ook na de pandemie dat we minder vaak zullen vliegen. Dit in verband met hogere vliegprijzen die ze verwachten. Maar ook vanwege het bewustzijn onder de consument.

Wil je meer lezen over duurzaamheid in de luchtvaart? Lees dan hier verder.