De jaarlijkse ABN Amro Retailer of the Year voor het jaar 2021-2022 zijn weer uitgereikt. Zoals altijd wordt er ook een prijs uitgereikt aan de meest duurzame ondernemer, dit jaar: Zeeman. Lees hier hoe Zeeman de prijs wist te bemachtigen.
ABN Amro Sustainable Retailer of the Year
De ‘ABN Amro Sustainable Retailer of the Year’ is een (jury)prijs binnen het concept ‘Retailer of the Year Nederland’. De jury bepaalde voor 50 procent de uitslag. De andere 50 procent werd bepaald door stemmers. De vakjury bestond dit jaar uit Henk Hofstede van de ABN Amro, Bert van Son, de oprichter van Mud Jeans en tevens winnaar van vorig jaar, Margreet van Schaijck (Lush NL & BE), Meike Koster (Max Havelaar), Marlot Kiveron (Sustainability Lead Otrium) en Gerwin Souman (Q&A). Zij toetsen de genomineerden op basis van vier criteria. Op het gala kregen de ondernemers een kans om het oordeel van de jury te beïnvloeden middels een videopitch.
Auping en Tony’s Chocolonely
Onder de genomineerden vielen naast Zeeman ook Moyee Coffee, Yoni, Pieter Pot, IKEA, Naif, Toney’s Chocolonely en Auping. In de finale ging het nog tussen Zeeman en Auping, die afgelopen jaar matrassen circulair heeft gemaakt. De derde finalist was het slaafvrije chocolade merk Tony’s Chocolonely. Uiteindelijk was het Zeeman die met de winst naar huis ging. Niet gek, want Zeeman is afgelopen jaren sterk ontwikkeld op gebied van duurzaamheid. Manager CSR & Quality Arnoud van Vliet heeft er bijna zijn persoonlijke missie van gemaakt om de duurzaamheid van het Nederlandse concern een opfrisbeurt te geven. In 2019 won hij al de MVO-manager van het jaar award uit meer dan 600 (!) MVO-managers.
Inmiddels wordt Zeeman geroemd door de hoge mate van transparantie. De jury was vooral te spreken over de samenwerking die Zeeman is aangegaan met kringloopwarenhuis het Goed, waardoor er nu ook tweedehands kleding in de winkel wordt verkocht. Ook noemt de jury Zeemans omgang met leveranciers vooruitstrevend en duurzaam.
Puntjes van Kritiek
Wel gaf de jury nog wat puntjes van kritiek: volgens de jury liggen er nog kansen voor Zeeman op het gebied van duurzaam katoen (BCI), dat bijvoorbeeld dichter bij huis ingekocht zou kunnen worden. Ook klanten lijken soms nog vraagtekens te zetten bij Zeeman’s duurzaamheid. Zeeman meldt dat veel klanten zich afvragen hoe Zeeman zo goedkoop kan zijn en toch verantwoord kan produceren. De Puntjes van Kritiek zijn verzameld in een boekje en via een landingpage te vinden. Zeeman legt per punt uit hoe zij duurzaamheid kunnen garanderen.
Wil je meer lezen over duurzame winkels? Lees dan hier verder.