Hoe transformeer je een fashion-platform naar een duurzaamplatform met een netto positieve impact? Het lijkt wel een onmogelijke opgave en toch gaat Zalando deze uitdaging aan. In 2019 lanceerde ze het corporate programma do.MORE. Wat heeft het modeplatform tot nu toe bereikt? En waar willen ze nog naar toe?
Zalando en duurzaamheid
Hoe staat het ervoor met Zalando en duurzaamheid? In 2019 lanceerde Zalando hun meest ambitieuze duurzaamheidsstrategie tot nu toe: do.MORE. Deze strategie is opgezet met een visie is om een duurzaam modeplatform te ontwikkelen en uiteindelijk een netto positieve impact voor mensen en de planeet te bereiken. Hoe pakt Zalando de strijd tegen fast-fashion aan?
Stap 1: CO2 uitstoot terugdringen
Om de wereldwijde temperatuurstijging ruim onder de 2°C en idealiter tot 1,5°C te houden, zijn er in het Klimaatakkoord van 2015 doelstellingen gemaakt op de wereldwijde CO2 uitstoot terug te brengen. Ook bedrijven moeten daar aan mee doen, en dus ook Zalando heeft een steentje bij te dragen.
Zalando verbindt zich ertoe de scope 1 en 2 emissies van broeikasgassen tegen 2025 met 80 procent te verminderen ten opzichte van een basisjaar 2017. Bovendien wil Zalando de jaarlijkse inkoop van hernieuwbare elektriciteit te verhogen van 34% in 2017 tot 100% in 2025.
Bovendien moeten alle Zalando leveranciers per 2025 soortgelijke doelstellingen hebben om de CO2 terug te dringen.
Stap 2: Minder afval
Zalando stelt dat verpakkingen een complex probleem vormen binnen de organisatie. Het bedrijf ziet in dat de hoeveelheden plastic en karton een zware belasting doen op het milieu. Maar toch wil het e-commerce bedrijf ervoor zorgen dat alle producten veilig en zonder schade bij de klanten terechtkomen. Om die reden wil Zalando overstappen naar circulaire systemen en ontwerpen om het verpakkingsafval te minimaliseren.
Daarnaast wil het bedrijf over schakelen op duurzamere materialen om zo het plastic probleem verder aan te pakken. De doelstelling voor 2023 is om afval te minimaliseren en materialen langer in gebruik te houden en het plastic gebruik te elimineren.
Stap 3: Duurzame informatie voor klanten
Volgens Zalando willen klanten steeds vaker winkelen op basis van hun waarden. Zo zijn steeds meer shoppers op zoek naar duurzame en ethische merken. Toch hebben klanten volgens Zalando moeite om hun duurzaamheidsprioriteiten om te zetten in mode-aankoopbeslissingen.
Lees dit artikel over duurzame mode trends
Ondanks het toenemende bewustzijn, weet niet elke consument wat duurzaamheid in de ‘modecontext’ betekent, blijkt uit een rapport van Zalando zelf. Daarom wil het merk meer specifieke en betrouwbare productinformatie gaan leveren op het gebied van duurzaamheid. Denk aan groene ‘vlaggetjes’ die aangeven of iets duurzaam en ethisch geproduceerd is. Maar ook in de productomschrijvingen valt tegenwoordig meer te lezen over de herkomst van bepaalde materialen of merken.
Meer lezen over duurzame bedrijven? Lees dan 6x merken met duurzame sportkleding