Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Tijdens de covid-19 pandemie zag het internationale vliegverkeer een enorme daling. Vooral zakenreizen en vakanties werden overgeslagen dankzij de lockdowns en strenge covid-19 maatregelen. Internationale vergaderingen via Zoom bleken goed te bevallen en dat betekende automatisch ook goed nieuws voor het milieu. Maar nu ligt het aantal boekingen voor zakelijke vluchten weer bijna op het niveau van voor corona, zeggen reisaanbieders tegen Nieuwsuur. Dat terwijl grote bedrijven zeiden minder zakelijke vluchten in te willen zetten omwille van het klimaat.

Halvering aantal zakelijke reizen

Begin dit jaar zeiden grote bedrijven als ING, ABN Amro en Arcadis te mikken op een structurele halvering van het aantal zakelijke reizen. Toch blijkt na het opheffen van reisbeperkingen na de corona crisis er toch voor hebben gezorgd dat het aantal zakelijke reizen weer toeneemt. Boekingskantoren merkte aan het eind van 2022 weer een stijgende lijn in hun verkoop en hopen op een verdere afname van restricties in landen. “Al onze mkb-klanten reizen eigenlijk weer zoals in 2019”, zegt Cees Bas van zakenreisbureau eBusinesstravel tegen de NOS. “Van vliegschaamte merken wij niet veel. De trein is nog steeds een beperkt alternatief op korte afstanden.”

Videobellen net zo praktisch

De beloften van het videovergaderen lijkt dus niet uitgekomen. Dat terwijl een Zoom meeting tijdens de coronacrisis net zo praktisch bleek te zijn. Hoe kan het dat bedrijven nu toch weer kiezen voor een vergadering op locatie? Ook als dit een lange vlucht vereist? “Het is heel teleurstellend”, zegt Dewi Zloch van Greenpeace. Afgelopen jaren hebben we gezien dat het anders kan, digitaal, en nu zijn we als het ware weer terug bij af.

Meer vluchten met privéjets

Ook het aantal vluchten met privéjets is enorm gestegen. Het aantal ligt nu al hoger dan in heel 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. In de eerste negen maanden van dit jaar is ruim 16.000 keer met een privéjet gevlogen, blijkt uit een onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace. De privévluchten waren in 2022 (gemeten tot oktober) verantwoordelijk voor een totale CO2-uitstoot van zo’n 56 kiloton. Bovendien stoten personen in een privéjet gemiddeld 5 tot 7 keer zo veel uit als een passagier op een commerciële vlucht, afhankelijk van het type toestel, aldus Greenpeace.

Wil je verder lezen over ontwikkelingen in de luchtvaart? Lees dan Milieuorganisaties willen strenger klimaatbeleid voor luchtvaart