Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Een eigen auto voor de deur: vanzelfsprekend of een overbodige luxe? De deeleconomie streeft naar de gezamenlijk creatie, productie, distributie, handel en consumptie van goederen en diensten. Ofwel: collectief consumeren. Ook als het om autorijden gaat. Hoe staan Nederlanders tegenover deelauto’s? Welke opties zijn er voor autorijden in de deeleconomie? Je leest het hier.

Heb je een eigen auto nodig?

Gemiddeld had een Nederlands huishouden 1,0 auto in 2020, blijkt uit cijfers van het cbs. Op 1 januari 2022 waren er ruim 8,8 miljoen personenauto’s geregistreerd in Nederland. Dat is zo’n 1,6 procent meer dan in 2021. Het aantal auto’s in Nederland stijgt al jaren. Toch wil de Nederlandse overheid er in lijn van de klimaatdoelstellingen voor zorgen dat steeds minder mensen een eigen auto kopen. I&O Research voerde daarom begin dit jaar een groot onderzoek uit voor het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat om erachter te komen hoe Nederlanders zich verhouden tegenover het delen van een auto. En wat blijkt: het overgrote deel van de onderzoek participanten stond positief tegenover het concept autodelen.

Tijd om over te stappen naar deelauto’s

Toch zijn er enkele barrières voor Nederlanders om nog niet over te stappen naar de deeleconomie voor auto’s. Ondanks dat mensen zich positief voelden tegenover het concept, had 94 procent van de ondervraagde nog nooit gebruik gemaakt van een deelauto. Zij maken zich dan ook zorgen over de flexibiliteit, omdat ze in staat willen zijn altijd een auto te kunnen pakken wanneer het hen schikt. Ook bleek uit het onderzoek dat de gemiddelde Nederland nog niet bekend is met de voordelen van het delen van de auto en de vele mogelijkheden die er op dit moment al in Nederland zijn.

Welke opties voor deelauto’s zijn er?

Greenwheels

Op dit moment heeft Greenwheels 2.400 auto’s klaar staan voor deelgebruik. Deze auto’s staan bij ruin 135 NS-stations over heel Nederland. Je meldt je gratis aan voor het platform en selecteert een tarief waarvoor jij auto’s kan lenen en delen. Vervolgens kan je via de App gemakkelijk een auto reserveren. Na afloop van je rit zet je de auto terug op de eigen, vaste locatie. Je plaatst de sleutel terug in de boardcomputer en sluit de auto weer af met de app. Zo simpel is het!

SnappCar

SnappCar pakt het iets anders aan. Zij hebben geen eigen auto’s in beheer, maar bemiddelen alleen tussen particulieren die een auto willen delen. Volgens eigen cijfers heeft het bedrijf daarmee al de productie cab 129 309 nieuwe auto’s weten te voorkomen. En heeft het bedrijf aan 1 739 642 ton CO2 uitstoot bespaart. Iedere auto is bij SnappCar Allrisk verzekerd en ontvangt 24/7 pechhulp bij de ANWB. Omdat er al veel particulieren meedoen aan SnappCar, is er altijd wel een auto in de buurt die je kan pakken.

MyWheels

Een andere optie voor deelauto’s huren en verhuren is het bedrijf MyWheels. Dit bedrijf is eigenlijk een combinatie van de twee bovenstaande. Ze hebben zowel eigen auto’s in bruikleen als particulieren die hun eigen auto beschikbaar stellen. Bij MyWheels heb je de keuze uit verschillende soorten abonnementen en kan je al een auto huren vanaf € 3,25 per uur. De benzine kosten komen daar nog bij.

Wil je meer lezen over duurzaam transport? Lees dan Gaat de elektrische Tesla Semi Truck de transportindustrie verduurzamen?