Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Ieder jaar stemt Nederland op de website van Van Dale op het woord van het jaar. Dit jaar waren weer zo’n 15.000 Nederlanders het eens: ‘Klimaatklever’ is het woord van 2022. Het woord kreeg ruim 25 procent van de stemmen.

Het woord van het jaar

De Nederlandse uitgeverij, Van Dale, kiest elk jaar weer het woord van het jaar. Dat is het woord of de uitdrukking die het meest opvallend, belangrijk of invloedrijk is geweest in de Nederlandse taal in het afgelopen jaar. Van Dale baseert de keuze van het woord van het jaar op verschillende criteria, zoals hoe vaak het woord is gebruikt, hoeveel aandacht het heeft gekregen in de media en hoe sterk het de Nederlandse taal of cultuur heeft beïnvloed. Ook Nederland beslist mee: dit jaar stemden 15.000 Nederlanders op het woord van 2022.

Klimaatklever

En de grote winnaar: ‘klimaatklever’. Het woord is een verwijzing naar de klimaatdemonstraties en -acties die in 2022 plaatsvonden. Daar smeerden demonstranten etenswaren op schilderijen van bekende kunstenaars als Monet, Van Gogh en Da Vinci of lijmden ze zichzelf vast aan de wereldberoemde werken van Picasso en Botticelli. Wereldwijd, maar ook in Nederland. Zo bijvoorbeeld bij het Meisje met de parel van Vermeer in het Mauritshuis in Den Haag. Deze klimaatactivisten kregen om die reden de naam: klimaatklevers. Ook bij onze buren in België werd ‘klimaatklever’ gekozen tot woord van het jaar. Daar kreeg het woord 23,7 procent van de stemmen.

https://www.youtube.com/watch?v=6CubOJajfXU

Een jaar van klimaatactie

2022 gaat dan ook de geschiedenis in als het jaar van de klimaatactie. Activisten zijn het er over eens: er is nu actie nodig om het klimaat te redden. En volgens hen gaat het nog allemaal veel te sloom. De ‘klimaatklevers’ zijn doorgaans lid van de actiegroep Just Stop Oil. Deze groep wil met de acties regeringen oproepen om te stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen. Ook de actievoerders in het Mauritshuis droegen T-shirts waarop Just Stop Oil stond geschreven. Ondanks de goede zaak, zijn dit soort acties natuurlijk onwenselijk.

Ook Energietourisme populair

Op nummer twee van de Van Dale lijst stond het woord ‘zevenvinker’, een verwijzing naar iemand met hoge maatschappelijke bevoorrechting op basis van 7 categorieën. Ook het woord ‘energietoerisme’ was populair dit jaar, en eindigde op nummer drie met 12 procent van de stemmen. Ook dit verwijst naar de klimaatcrisis, en met name de hoge energierekening waardoor mensen het land in de winter ontvluchten om zo te besparen op de hoge energieprijzen. Andere genomineerde woorden waren: ‘boektokken’, ‘bofbelasting’, ‘emojibaby’, ‘needlespiking’, ‘prijzenpijn’, ‘spijtgezin’ en ‘stopbonus’.