Je komt het tegenwoordig overal tegen: bedrijven die claimen een gecertifieerd b-corp te zijn. Maar wat is dat nou precies? B-corp staat voor “Benefit Corporation”. Het houdt in dat de onderneming zich inzet voor maatschappelijke en milieu-impact, naast het realiseren van winst. Deze bedrijven willen een positieve verandering teweegbrengen in de wereld en proberen zowel het welzijn van mensen als het milieu te bevorderen. In dit artikel leggen we uit hoe bedrijven een B-corp kunnen worden en wat deze onderscheiding daadwerkelijk betekent.
B-corp
Ook in het bedrijfsleven is er een groeiende trend naar het nastreven van een hoger doel dan alleen winst maken. Steeds meer bedrijven zeggen zich zorgen te maken over hun milieu impact, en willen zich inzetten voor een beter klimaat kunnen bedrijven een B-corp certificering krijgen. Ze worden dan getoetst op sociale- en milieuprestaties. Een manier om dat te doen is door een B-corp te worden. Dit is een soort keurmerk dat sinds 2006 wordt uitgereikt door B Lab, een Amerikaanse non-profitorganisatie die zich inzet om de wereldeconomie te transformeren ten voordele van alle mensen, gemeenschappen en de planeet. Het credo van B Lab is “Make business a force for good”. Ze willen van alle bedrijven een Benefit Corporation maken: bedrijven die dit keurmerk namelijk ontvangen schijnen een positieve impact op mens en milieu te hebben. Wereldwijd zijn er nu ongeveer meer dan 4000 gecertificeerde bedrijven, waarvan bijna 1000 in Europa. Enkele bekende B Corps zijn Tony’s Chocolonely, Naïf, Auping en Yoghurt Barn.
Hoe wordt je een B-corp?
Een B Corp-certificering wordt toegekend door de non-profitorganisatie B Lab. Om deze certificering te verkrijgen, moet een bedrijf voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid. Bedrijven moeten een uitgebreide evaluatie ondergaan waarin verschillende aspecten van hun bedrijfsvoering worden beoordeeld, zoals governance, werknemersrelaties, impact op de gemeenschap en milieu, en klantenrelaties. Het certificeringsproces is volgens het B Lab erg intensief en vereist een grondige analyse van de bedrijfspraktijken.
Om dit beginnen met de B Corp Assessment moet je een formulier invullen via de site van de B Impact Assesment. Dit is een lange vragenlijst die inzoomt op de gehele bedrijfsvoering. Je wordt dus niet alleen op je product of dienst beoordeelt, maar op het bedrijf als geheel. De vragen zijn onderverdeelt in vijf categorieën: Governance, Workers, Community, Environment en Customers. Hierna wort de huidige impact van je onderneming onderzocht, dit dient eigenlijk als een soort van nulmeeting. Je moet daar een score van 80 of hoger halen om een B-corp te mogen worden. Er kunnen ook actief verbeter punten worden voorgesteld.
Green washing?
Hoewel B-Corps over het algemeen worden geprezen voor hun inzet op het gebied van maatschappelijke en milieu-impact, zijn er ook wat zorgen en kritische geluiden. Zo zijn enkele B-corps al eens beschuldigd van “greenwashing” middels het keurmerk. De term greenwashing wordt gebruikt voor bedrijven die doen alsof ze heel milieuvriendelijk zijn, terwijl ze in werkelijkheid maar weinig doen voor het klimaat, of zelfs helemaal niks. Sommige zien de B Corp certificering dan ook als een soort greenwashing-truc. Ze roepen hard over hun goede bedoelingen en maatschappelijke missie, maar ondertussen veranderen ze eigenlijk maar weinig. Daarom is het belangrijk dat consumenten kritisch blijven en goed onderzoek doen voordat ze hun geld uitgeven aan een B Corp-product.
Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Retulp: “Weg met wegwerp, kies voor hergebruik”