Wasteless werkt met dynamische prijskaartjes om voedselverspilling tegen te gaan. In supermarkten wordt jaarlijks 180.000 ton aan voedsel in de prullenbak gegooid volgens het Voedingscentrum. Wasteless probeert dit tegen te gaan door samen met supermarkten te werken aan oplossingen die inspelen op de consument.
In 2017 werd Wasteless opgericht door drie Israëliërs. Net daarvoor hadden de ondernemers hun start-up WeissBeerger verkocht voor 80 miljoen dollar. WeissBeerger is een platform voor data-analyse van biertaps dat nu gebruikt wordt door Anheuser-Busch InBev, de grootste brouwerijketen ter wereld. Ze gebruiken hun kennis van big data om drank- en voedselverspilling tegen te gaan.
Hoe werken de dynamische prijskaartjes?
Wasteless zorgt ervoor dat een supermarkt en zijn leveranciers aangesloten worden op een cloudplatform waarin alle informatie geanalyseerd wordt. Dit cloudplatform bevat bijvoorbeeld data over welke producten er precies verkocht zijn en wat er nog in de schappen ligt. Ook wordt er bijgehouden wat de houdbaarheidsdatum is van de producten die nog in de schappen liggen. Hiervoor gebruikt Wasteless een barcode die veel meer informatie bevat dan de meeste barcodes. Vervolgens wordt er een elektronisch prijskaartje gebruikt dat de originele prijs en de kortingsprijs weergeeft. De prijs met korting is dan van toepassing op de producten waarvan de houdbaarheidsdatum nadert.
Korting voor de klant en winst voor de supermarkt
Het innovatieve concept van Wasteless zorgt niet alleen voor lagere prijzen voor consumenten, maar kan ook voor behoorlijk wat winst zorgen voor de supermarkten. Supermarkten die met Wasteless samenwerken verkopen meer en hoeven daardoor minder producten weg te gooien. Het concept biedt dus uitkomst voor verschillende partijen. Consumenten kunnen wat geld besparen als ze het product toch snel zullen gebruiken en daarbovenop behaalt de supermarkt een hogere winst. Tegelijkertijd wordt voedselverspilling bijna geruisloos op een efficiënte manier tegengegaan.