Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Het Rotterdamse Vopak is een (energie) opslag bedrijf met vestigingen in de industriegebieden van Rotterdam, Shanghai, Houston en Antwerpen. Het bedrijf is een van de grootste spelers van de wereld in het opslaan van vloeibare gassen, chemicaliën en olie. Vooralsnog zijn hun grote opslagtanks voornamelijk gevuld met olie en gas. Desondanks wil Vopak zijn slag slaan in de milieu- en energietransitie. Daarbij zetten zij vol in op transporteren van zonne-energie uit de Sahara naar de Rotterdamse haven. 

Vopak gooit het roer om naar zonne-energie

Vopak is een grote multinational met een jaarlijkse omzet van ongeveer 1,2 miljard euro. Daarbij behaalden zij in 2019 een winst van dik 360 miljoen euro. Ondanks dat de markt van fossiele brandstof klaarblijkelijk nog voldoende oplevert, wil Vopak inzetten op groene energie. Daarbij zetten zij voornamelijk in op zonne-energie uit de plek waar de zon het meeste schijnt, de Sahara.

Volgens Vopak is het vol leggen van de daken met zonnepanelen en het bouwen van grote windmolenparken niet genoeg om Nederland volledig te voorzien van groene energie. Zo stelt directeur Frits Eulderink van Vopak in het AD: ‘’Wij verwachten dat Nederland uiteindelijk groene stroom moet importeren om in de totale energiebehoefte te voorzien. Die zal uit gebieden komen waar ze meer zon hebben, zoals de Sahara en Zuid-Europa. In deze gebieden zijn al grote zonnevelden in aanbouw.’’

Het transport van Afrika naar Europa

Deze gebieden liggen wel een aardig stukje bij ons land vandaan. Al snel rijst daarom de vraag: hoe komt al die energie naar Nederland toe? In eerste instantie zou je een grote elektriciteitskabel van Afrika naar Europa verwachten, maar dat ligt net iets anders. In het kort, de energie kan het best vastgehouden worden als die in een tank met waterstof en ammoniak wordt ‘verpakt’. De energie kan daardoor in waterstoftanks vervoerd worden van de zonnevelden naar de Rotterdamse haven. In de Rotterdamse haven wordt die energie als het ware uitgepakt en kan de zonne-energie gebruikt worden.

Meest effectieve methode

Volgens Vopak gaat op deze manier het minste energie verloren tijdens het transport. Samen met onder andere Mitsubishi heeft Vopak een belang gekocht in het Duitse bedrijf Hydrogenious LOHC Technologies. Dit bedrijf heeft een manier van verpakken en transporteren uitgevonden waarmee het project van Vopak realistisch wordt. Vopak begint nog dit jaar wordt de eerste proef van het project. 

Is dit realistisch?

Zien we binnenkort al immens grote olietankers gevuld met zonne-energie uit de Sahara? Het is een utopisch beeld en de ambities van Vopak liegen er niet om. Het is echter nog niet duidelijk hoe groot project gaat worden, omdat het namelijk nog niet bekend hoeveel het bedrijf investeert in het project. We zullen dus waarschijnlijk nog een aantal jaar op groene olietankers moeten wachten. 

Lees hier een ander artikel over zonne-energie.