Kan een burger gemaakt van planten echt beter voor ons, de dieren en de planeet zijn? Het antwoord van Beyond Meat: absoluut. Het Amerikaanse bedrijf dat plantaardige vleesvervangers op de markt brengt, lanceerde deze maand hun eerste televisiereclame waarin Octavia Spencer, een actrice en Oscarwinnares, het woord doet voor Beyond Meat.
Televisiereclame Beyond Meat: Go Beyond
De reclame begint met een bijzonder shot. De focus ligt namelijk niet op de consument en zelfs niet op het product, maar op een koe. Een koe die niet ‘het’ wordt genoemd, maar ‘haar’. De boodschap van Beyond Meat is diepgaand. In de media worden boerderijdieren, net als in de wet en de industrie, al zo lang beschouwd als objecten, handelswaar en bezittingen. Door te vragen: “Wat als we deze koe van tafel zouden halen en gewoon vriendschap met haar zouden sluiten?” laat Beyond Meat zien dat hun streven is om niet alleen een stukje woordgebruik, maar een hele zienswijze te veranderen.
Daarna is een shot te zien van een boer, met de bijbehorende vraag: “Wat als deze man gewoon meer planten kweekte, zoals bonen, erwten en rijst, en we onze eiwitten daar vandaan haalden?”. Vervolgens zoomt Beyond Meat in op het feit dat hun burgers ook nog gezonder en beter voor het milieu zijn. Zo is voor de productie van een Beyond Burger 99 procent minder water nodig, 93 procent minder land en bijna de helft van de energie, terwijl er 90 procent minder CO2 wordt uitgestoten ten opzichte van een vleesburger. De reclame eindigt vervolgens met de simpele vraag: “What if we took the animal out of the meat?”.
‘The future of food’
In een interview met Plant Based News zei Stuart Kronauge, marketing manager van Beyond Meat: “We lanceren deze beweging om iedereen uit te nodigen om samen mee te denken over de toekomst van ons voedsel. We willen mensen laten zien hoe kleine acties gezamenlijk een grote impact kunnen hebben”. Kronauge vervolgt: “Waar we eiwitten verkrijgen op een manier die beter is voor het milieu en de dieren. Waar plantaardige opties betaalbaarder en toegankelijker zijn. Het mooie is dat deze toekomst al aan de gang is, en we hopen dat nog meer mensen zich geïnspireerd voelen om hieraan deel te nemen.’’
Oscarwinnares Octavia Spencer voelt zich trots
Actrice en Beyond Meat ambassadeur Octavia Spencer voelt zich vooral heel trots om bij te mogen dragen aan de reclame en de bijbehorende boodschap. “Ik vind het geweldig dat Beyond Meat ons allemaal uitnodigt om een betere toekomst voor te stellen met de simpele vraag: What If We All Go Beyond?”.
“Ik zie de collectieve verandering en de kracht daarvan overal om ons heen, en de toekomst van ons voedsel zal ook moeten veranderen. Mijn gezondheid is de reden dat ik meer plantaardig vlees ben gaan eten, en de producten van Beyond Meat smaken zo goed dat het de overgang heel aangenaam maakte.”
En jij? Heb jij al eens een burger van Beyond Meat geproefd?
Wil je verder lezen over Beyond Meat en vleesvervangers? Lees dan hier verder.