Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Klinken de worden ‘gratis retourneren’ jou ook als als muziek in de oren? Voor sommigen is het inmiddels een voorwaarde om op een bepaalde website te winkelen. Het biedt ons de belofte dat je een kledingstuk kunt retourneren als het niet goed past of als het gewoon niet meer bevalt. Zonder financiële gevolgen. Maar is het duurzaam? Nee, dat helaas niet. Daarom gaan we binnenkort meer geld betalen voor het verzenden en retourneren van pakketjes.

‘Get out of jail free’

Naar schatting werd er vorig jaar zo’n 22 miljard euro aan geretourneerde kleding en elektronica in Europese Unie vernietigd. Meestal draaien de webwinkels op voor de gemaakte kosten als een pakketje wordt geretourneerd. Het kost hen circa 12,50 euro per teruggestuurde doos.

Het terugsturen van kleding en producten zonder kosten is in feite een soort ‘get out of jail free’-kaart die je onmiddellijk verlost van een mislukte aankoop. Daar wordt ook misbruik van gemaakt. Weet je niet zeker of die broek in maatje 38 gaat passen? Dan bestel je er toch voor de zekerheid ook één in maat 40 en maat 36. En misschien ook nog in een andere kleur? De overige broeken kun je immers moeiteloos terugsturen. Althans, tot voorkort: want dat gaat binnenkort waarschijnlijk veranderen.

Kleding retourneren niet duurzaam

Het fenomeen om voor een hoog bedrag kleding aan te kopen en meer dan de helft terug te sturen is een erg kwalijke trend die allesbehalve bijdraagt tot een duurzame en circulaire economie. Inmiddels wordt vaak dertig procent van de kleding teruggestuurd, aldus Thuiswinkel.org, met uitschieters naar 40 tot 50 procent bij sommige bedrijven. Het is voor een webshop vaak voordeliger om de producten die worden teruggestuurd weg te gooien of te vernietigen. Het uitpakken, controleren op schade en weer op nieuw inpakken kost hen veel meer tijd en geld. Hierdoor wordt dus een aanzienlijk deel van de kleding en elektronica jaarlijks vernietigd. Dat terwijl de producten nog hartstikke goed opnieuw verkocht zouden kunnen worden.

Maar, makkelijker gezegd dan gedaan. In de fast-fashion industrie willen bedrijven constant aan de hoge eisen van de consument blijven voldoen. Daarom leggen veel retailbedrijven bewust een overstock aan van bepaalde producten. Dit maakt dat ze de producten snel kunnen leveren en vermindert de kans dat de voorraad opraakt. Bovendien is het vaak goedkoper om producten in grote hoeveelheid aan te kopen. De producten die niet worden verkocht, worden samen met de geretourneerde exemplaren vernietigd.

Geen gratis retouren meer

Om deze redenen, experimenteren verschillende kledingwinkels sinds kort met retourkosten. Zo vragen bijvoorbeeld ZARA en H&M sinds kort geld voor retouren aan consumenten. Het begon allemaal met proeven in Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk, maar deze trend lijkt zich nu naar Nederland te verplaatsen. Gelukkig lijkt er wel steun voor: cijfers van het E-commerce Delivery Compass laten zien dat een meerderheid (59%) van de ondervraagden van mening is dat retouren slecht is voor het milieu.

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Is verbreding A27 Amelisweerd te stoppen met ‘Regio Alternatief’?