Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wederom lanceert Albert Heijn een nieuw, duurzaam concept. Eerder gingen plastic zakjes voor groente en fruit in de ban, later volgde een nieuw recycling-model. Binnenkort kunnen klanten hun boodschappen nog duurzamer doen binnen de Ahold-keten middels ‘AH Verpakkingsvrij’.

AH Verpakkingsvrij

Een nieuw concept dus: AH Verpakkingsvrij. Volgens de keten zelf, werkt dat heel simpel: klanten vullen een herbruikbare zak of pot met een product – bijvoorbeeld muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten. Zo hoopt de Albert Heijn een hoop minder wegwerpverpakkingen te produceren. Deze beweging past in de ambitie van Albert Heijn om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, aldus Albert Heijn in het persbericht. 


De keuze is reuze

Binnen dit verpakkingsvrije assortiment heeft de consument keuze uit zeventig producten. Van ontbijtgranen en broodbeleg tot ingrediënten voor het avondeten zoals pasta en rijst, alles kan verpakkingsvrij worden aangeschaft. Bovendien is zo’n tachtig procent van het assortiment biologisch. Dat komt neer op ruim 50 producten. Waaronder een aantal bijzondere producten zoal als Fonio, een Afrikaanse graansoort, en biologische koffiebonen. 

En de primeur gaat naar…  

De allereerste verpakkingsvrije Albert Heijn gaat naar de Albert Heijn XL in Rotterdam. Dit zou de eerste supermarkt worden waar het concept wordt ingevoerd. Dat betekent niet dat de gehele supermarkt verpakkingsvrij wordt, maar dat er een speciale sectie voor wordt vrijgemaakt. Daarna kunnen klanten ook verpakkingsvrij boodschappen doen bij de XL op het Gelderlandplein in Amsterdam en de XL in Leidschendam. Gevolgd door nog eens vijftig winkels die het komend jaar zullen overstappen naar een verpakkingsvrij assortiment.  Albert Heijn werkt voor de introductie samen met SUPZero, een organisatie die bedrijven begeleidt bij de overgang naar afvalvrije concepten. 

Wil je meer lezen over duurzaam boodschappen doen? Lees dan hier verder.