De plantaardige Impossible Burger, het bekendste product van Impossible Foods, is populair in de Verenigde Staten. En wat blijkt? Het zijn niet de verwachte vegetariërs en veganisten die de vegavleesburgers kopen, maar juist de consumenten die gewoonlijk vlees eten lijken weg te zijn van de vegaburger. Aldus een recent onderzoek van Impossible Foods zelf. Het is duidelijk dat de vleesindustrie er een serieuze concurrent bij heeft gekregen. Wanneer kunnen we de burger in Nederland verwachten?
Vlees wordt actief ingewisseld
Er is een nieuwe concurrent in town! En om precies te zijn, een concurrent waarvan 72 procent van de verkopen ten koste gaat van de vleesverkoop. Uit een recent onderzoek dat Impossible Foods liet uitvoeren bleek namelijk dat 78 procent van de Impossible Burger aankopen ten koste gaat van andere plantaardige vleesalternatieven en echt vlees samen. Van deze 78 procent ging 92 procent ten koste van het ‘echte vlees’ en maar een kleine 8 procent van andere plantaardige vleesalternatieven, zoals bijvoorbeeld concurrent Beyond Meat. Voor beide sectoren, zowel de vleesindustrie als de (plantaardige)alternatieven zorgt de Impossible Burger dus voor flinke concurrentie.
Bron: Impossible Foods.
“Wie zien dat mensen echt dierlijk vlees vervangen producten van Impossible. Het was natuurlijk een streven, maar dat is precies wat we in het onderzoek zagen. 72 procent van de dollars die naar Impossible kwamen, ging rechtstreeks ten koste van dierlijk vlees.” vertelde Esha Shah, Impossible Foods’ senior manager van klantinzichten, aan LIVEKINDLY. Het is een fenomeen wat we nog niet ieder in de sector voor vleesalternatieven zagen.
Impossible Foods
Waar het aan ligt? Volgens Impossible Foods komt het omdat deze plantaardige alternatieven, die ze sinds september 2019 in de Amerikaanse supermarkten liggen, steeds meer beginnen te lijken origineel op het originele product: vlees. Dat maakt de stap naar vegetarisch eten (vooral voor de echte meatlovers onder ons) steeds kleiner. Sommige consumenten kiezen ervoor om helemaal van het vlees af te wijken, anderen doen het iets rustiger aan. Toch lijken de meeste consumenten er over eens dat we voor de planeet vlees best wat vaker links kunnen laten liggen.
“Grill burgers. Not the planet.”
Impossible Foods
Onder het motto “Grill burgers. Not the planet.” gaat Impossible Foods namelijk de strijd aan met het de klimaatproblematiek. Zo biedt de website bijvoorbeeld een tool waarmee je zelf kunt uitrekenen hoeveel water en CO2 je bespaart door je vleesburger met de plantaardige burger te vervangen. Vervang je er vijf? Dat staat al gelijk aan een dag persoonlijk watergebruik en bijna twee bomen. Dat is niet niks!
Impossible burger in Nederland?
Op dit moment kan je de vleesvervangers van Impossible Foods alleen nog maar vinden in supermarkten inde Verenigde Staten, Canada, Hong Kong, Macau en Singapore. Het bedrijf heeft wel een aanvraag ingediend om te mogen verkopen in Europa, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan.
Bron: Impossible Foods.
Impossible Foods gebruikt namelijk genetisch gemodificeerde ingrediënten voor hun producten, De regulering van genetisch gemodificeerde ingrediënten is redelijk strikt in Nederland. Hoewel dat niet betekent dat ze bij ons niet in de supermarkt te vinden zijn. Zulke ingrediënten worden bijvoorbeeld ook gebruikt in margarine. Het moet dan wel op de verpakking vermeld worden. Hopelijk wordt dat voor de Impossible Burger ook het geval.
De Impossible Burger wordt in de Verenigde Staten ook aangeboden bij de Burger King als Impossible Whopper. In Nederland is dit concept onlangs ook overgenomen, maar dan met een burger die aangeleverd wordt door de Vegetarische Slager.
Wil je meer lezen over vleesvervangers? Lees dan over Beyond Meat opent twee fabrieken in Nederland
Beeld: Impossible Foods