Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Unox, het dochtermerk van Unilever, laat in een persbericht weten dat zij zich vanaf heden meer gaan focussen op het produceren van plantaardige en vegetarische producten. Met deze nieuwe visie, hopen ze per 2025 het aanbod aan vleesvervangers te verdubbelen.

Van vlees naar vegetarisch

Onder de merknaam Unox worden al sinds 1937 voornamelijk vleesproducten gemaakt. De rookworsten, knaks en tomatensoep met gehaktballetjes zijn, naar eigen zeggen, bekend en geliefd door heel Nederland. Toch passen deze producten niet altijd meer binnen het Nederlandse eetpatroon, vindt Unox. Zij vinden dat maaltijden niet alleen voedzaam moeten zijn, maar tegelijkertijd ook het milieu minder moeten belasten. Dit nieuwe plan is gepresenteerd aan de vooravond van de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees, die maandag 8 maart van start is gegaan.

Unox vegetarische rookworst. Bron: Unox.nl

Focus op duurzaamheid

In het persbericht beschrijf Unox dat het uiteindelijke doel is om Nederlanders op weg te helpen naar een eetpatroon met een 50/50 balans tussen dierlijke en plantaardige eiwitten. Dat willen ze bijvoorbeeld doen door vleesproducten deels aan te vullen met vegetarische ingrediënten. De chipolataworstjes worden dan bijvoorbeeld voor een deel aangemaakt door kidneybonen en paprika, waardoor er minder vlees gebruikt wordt. Voor de rook- en knakworsten wil Unox meer kip gaan gebruiken in plaats van varkensvlees. Volgens Unox heeft kip namelijk een lagere klimaatbelasting, zoals eerder is aangegeven door Milieu Centraal. Bovendien bevat kip minder verzadigd vet. 

Alle producten worden voortaan getoetst aan de criteria ’beter, minder en geen vlees’ en ’meer groente’. Naast het bestaande assortiment, zullen er ook veel vegan en vegetarische producten bij komen. Welke producten dat precies zullen zijn is nog niet bekend.

(Unox) vleesvervangers in de lift

Het plan van Unox past binnen de nieuwe strategische koers van het moederbedrijf Unilever. De markt voor vleesvervangers zit in de lift. Consumenten willen nu eenmaal gemiddeld genomen minder vlees gaan eten. Vorig jaar stegen de verkopen van vleesvervangende producten met zo’n ongeveer 20%, blijkt uit onderzoek van de ABN AMRO. Unilever speelt graag op deze trend in. Zo kondigte zij in november al aan de verkoop van plantaardige vleesvervangers en zuivelvarianten te willen verhogen, en namen ze onlangs de Vegetarische Slager over om vegetarische producten nog meer aan de man te brengen.

Wil je meer lezen over ontwikkelingen in de voedselindustrie? Lees dan hier verder.