Reisgigant TUI misleidt consumenten. Met hun ‘Fair-travel’ reclamecampagne wordt de consument een duurzame reis aangeboden. Maar die claim klopt niet helemaal en is daarmee feitelijk greenwashing. Dat vinden Eric Stam en 25 medeondertekenaars. Zij hebben een officiële klacht ingediend tegen TUI, dat werd bekend gemaakt tijdens het programma De Nieuws BV op NPO Radio 1, waar hij bekend staat als fossiele-reclamejager.
Fair Travel
TUI lanceerde onlangs het concept Fair Travel. Een manier van ecotoerisme waarbij de consument een duurzame vakantie wordt beloofd. Maar de belofte van een duurzamere vakantie is niets meer dan een loze belofte. Hoewel er wordt beweerd dat er bewuste keuzes zijn gemaakt, is het enige wat hier bewust wordt gekozen de manier waarop deze vakanties worden gepromoot. Het fruit bij het ontbijt komt misschien van een lokale boomgaard, maar wat te denken van de vliegreis die eraan voorafgaat en de CO2-uitstoot die hiermee gepaard gaat? Een schijfje citroen in je cocktail van een lokale boer is leuk, maar het verhult het feit dat het verblijf in een luxe resort vaak gepaard gaat met een enorme ecologische voetafdruk.
Greenwashing campagne
Dat vindt ook Eric Stam, die bekend staat als fossiele-reclame jager. Hij spreekt zich uit tijdens een radioprogramma van de NPO1. “TUI doet ten eerste een aantal claims die niet kloppen. Daarnaast proberen ze via deze campagne nog meer vliegvakanties te verkopen dan dat ze al doen op de gewone website. Zo geeft TUI hun klanten vooral een goed gevoel en overweldigt potentiële klanten met haar ‘duurzamere’ aanbod.” Zo is het woord ‘duurzamer’ volgens Stam een dubbelzinnige term die zonder nuancering relatief is. “Dat maakt het moeilijk om een geïnformeerd besluit te nemen”, aldus Stam.
Officiële klacht verstuurd
In De Nieuws BV legt Stam verder uit dat de klacht tegen TUI bij de Reclame Code Commissie is ingediend. Dit is van groot belang, want zo kan er echt actie worden ondernomen tegen het greenwashen van TUI. Stam benadrukt dat hoewel steeds meer bedrijven en consumenten zich bewust worden van greenwashing als een serieus probleem, bedrijven nog steeds te vaak nalaten om verantwoordelijk te handelen. Volgens Stam kan een samenwerking tussen de Nederlandse Reclame Code Commissie en Europese autoriteiten leiden tot een sneeuwbaleffect waardoor het voor bedrijven internationaal moeilijker wordt om aan greenwashing te doen.
Ook TUI heeft inmiddels gereageerd: “De meest duurzame reis, is de reis die je niet maakt. Dat zal iedereen erkennen. Maar mensen willen graag op vakantie en blijven reizen. En wij geloven in duurzaam toerisme. Om onze klanten te helpen met het maken van duurzamere keuzes hebben wij tijdens de pandemie in 2021 Fair Travel geïntroduceerd.”
Foto: TUI
Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Beyond Meat schrapt 200 banen. Vleesvervangers in een dip?