Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Het geliefde Nederlandse chocolade merk, Tony’s Chocolonely, is onlangs voor de tweede keer uitgeroepen tot “industry leader”. Daarnaast wonnen zij voor de derde keer de Good Egg award. Het onafhankelijke industrie-onderzoek van de Chocolate Scorecard heeft de prijs aan hen uitgereikt. De Chocolate Scorecard is een initiatief van Be Slavery Free, Mighty Earth, VOICE network en verschillende andere organisaties en onderzoeksinstituten. Samen beoordelen zij chocolademakers wereldwijd op duurzaamheid. De Good Egg award bevestigt dat Tony’s aanpak werkt en de vooruitgang die wordt geboekt op het gebied van klimaat en ontbossing.

Good Egg award

De Good Egg award wordt uitgereikt aan chocoladebedrijven die de mens en de planeet centraal stellen in hun bedrijsprocessen. Ieder jaar wordt de award toegekend. Tony’s heeft de prijs al meerdere keren gewonnen en ook dit jaar opnieuw binnen gesleept. Tony’s Chocolonely staat dan ook bekend om hun duurzame aanpak, waarmee ze de hele cacaosector structureel willen veranderen door samen te werken met andere chocolademakers. Daarnaast scoort Tony’s samen met de merken Original Beans en Beyond Good goed op traceerbaarheid, transparantie en leefbaar inkomen. In alle 4 edities van de Chocolate Scorecard staat Tony’s in de top 3.

91.550 nieuwe schaduwbomen geplant

Tony’s Impact Navigator, Pavithra Ram, viert de overwinning en legt uit: “We zien de Chocolate Scorecard als een betrouwbaar en onafhankelijk duurzaamheidsonderzoek naar chocoladebedrijven. We gebruiken het als leidraad voor hoe we de lat hoger kunnen leggen. Daarom hebben we dit jaar extra hard gewerkt aan onze klimaat- en ontbossingstrategie. We zijn heel blij dat ons werk is beloond met de Good Egg Award.” Tony’s Chocolonely heeft afgelopen jaar dan ook hard gewerkt om haar score te verbeteren. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld 91.550 nieuwe schaduwbomen geplant om de temperatuur op de cacaoplantages te verlagen en de biodiversiteit te verbeteren. Daarnaast werken ze samen met Satelligence om ontbossingsrisico’s in kaart te brengen en met South Pole om hun totale uitstoot te berekenen en wetenschappelijk onderbouwde doelen te stellen om de CO2-uitstoot te verminderen. Dit heeft geresulteerd in een groene score dit jaar.

Ook in de top Sustainable Brand Index

Dat is nog niet alles. Eerder deze maand verscheen Tony’s Chocolonely ook op de allereerste plek van de Sustainable Brand Index, zo laat het bedrijf weten in een persbericht. Na Tony’s Chocolonely volgen andere duurzame koplopers zoals de De Vegetarische Slager, Dopper en Valess. Ook daar werd Tony’s Chocolonely benoemd als Industry Leader. Een woordvoerder van Tony’s Chocolonely ligt toe: “Wij zijn er super trots op dat wij voor de 5e keer zijn uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Juist in deze tijden, willen we het woord ‘samen’ in onze missie voor 100% slaafvrije chocolade benadrukken. Wij vinden dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om de wereld socialer en duurzamer te maken.”

Foto: Tony’s Chocolonely

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Het kledingpaspoort: de weg naar circulaire mode?