Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Het is je vast niet ontgaan: toren hoge inflatie, en dat bijna overal ter wereld. Ook de cacaoboeren in West-Afrika lijden daaronder, stelt Tony Chocolonely. De inflatie slaat daar hard toe en dwingt hen nog meer tot armoede. Daarom besluit Tony Chocolonely de lonen te verhogen, naast de hogere prijs die zij momenteel al voor de cacao betalen. Zo betaalt het merk nu 82 procent meer voor de cacao uit de Ivoorkust – om de gestegen kosten van levensonderhoud van de boeren te weerspiegelen. 

Inflatie in West-Afrika: de feiten

Inflatie treft bijna iedereen ter wereld. In West-Afrika, waar de meeste cacaoplantages gevestigd zijn stijgen de prijzen van dagelijkse levensbehoefte enorm. In Ivoorkust zijn de kosten van levensonderhoud met 14 procent gestegen – van 2,49 naar 2,61 dollar per persoon per dag. De prijs van kunstmest is met maar liefst 50-60 procent gestegen. En dat terwijl veel cacaoboeren al ver onder de armoedegrens leven. Nu worden ze nog verder uitgeknepen, aldus Tony Chocolonely in het persbericht. Zij stellen dat het voor boeren moeilijker is geworden om hun kinderen naar school te sturen, hun gezin te voeden en toegang te krijgen tot gezondheidszorg. En dat in een paar maanden tijd en met weinig vooruitzicht op herstel van de economie. Armoede is de hoofdoorzaak van moderne slavernij en kinderarbeid in de chocolade-industrie, iets waar Tony hard tegen strijdt.

Een hogere prijs voor cacao

Het is dus belangrijker dan ooit om een hogere prijs te betalen voor cacao. Tony’s hanteert een zogenoemde Living Income Reference Price (LIRP) voor alle cacao die ingekocht wordt. Deze kosten zijn afgestemd op de Fairtrade reglementen. Volgens Tony’s stelt het boeren in staat om een leefbaar inkomen te verdienen. In Ivoorkust zijn deze prijzen onlangs gestegen van $2.200 per ton naar $2.390 per ton. Ook het leven van de boeren wordt duurder, waardoor Tony heeft besloten nog eens extra geld voor de boeren vrij te maken. Daarom wordt Tony’s-premie verhoogt van 792 dollar per ton naar 1.096 dollar per ton – en blijven we de coöperatie vergoeding van 50 dollar per ton betalen voor alle cacaoboeren waar Tony Chocolonely mee samenwerkt in Ivoorkust.

Tony Chocolonely

In de afgelopen vier jaar werd het populaire chocolade merk al vier keer (!) uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland in de Sustainable Brand Index. Het bedrijf van Nederlandse oorsprong is een heus impact bedrijf. Afgelopen maand sloot Ben & Jerry’s zich nog aan bij Tony’s Open Chain, waardoor chocolade steeds beter traceerbaar wordt. De missie van Tony Chocolonely is dan ook: slaafvrije chocola overal ter wereld. 

Wil jij meer lezen over duurzame ontwikkeling? Lees dan 489 circulaire woningen voor Nijmegen