Jouw duurzame nieuws op EcoToday

Onderdeel van Ecoteers

Tofu: vleesvervanger van de week

Tofu, de één vindt het heerlijk en de andere vindt er niks aan. Toch verdient deze vleesvervanger zeker een hoog plekje als het gaat om de lekkerste én gezondste vleesvervanger. Wil jij weten wat tofu zo bijzonder maakt en hoe je het zelf kan maken? Lees vooral verder!

Hoe wordt tofu gemaakt?

Deze vleesvervanger is ontstaan in Azië en is geheel gemaakt van sojabonen. Het maken van een blok tofu is redelijk makkelijk. Ook thuis is het een makkie, de stappen zijn als volgt:

  1. Gedroogde sojabonen worden gewassen, geweekt en daarna gemalen.
  2. Hierna wordt deze brij gekookt voor 15 tot 30 minuutjes.
  3. Vervolgens wordt deze brij in een opgehangen doek uitgelekt.
  4. Dit vloeistof wordt samen met bijvoorbeeld azijn of citroen gemengd, waarna het gestremd wordt.
  5. Deze witte klontjes worden samengeperst om al het vocht eruit te halen.
  6. Tada, een blok tofu!

Wil jij nu zelf tofu maken? Dan heb je 250 gram sojabonen en 2 liter water nodig. Verder ook nog 3-4 eetlepels azijn of citroensap. Ook zijn er materialen die je in huis moet hebben. Het belangrijkste en voornaamste zijn de kaasdoeken. Eventueel kan je ook nog een tofupers aanschaffen, om zo een stevige structuur te krijgen.  

Bereidingswijze tofu

Tofu van zichzelf is niet echt lekker om te eten. Van zichzelf heeft tofu geen smaak. Marineer je het? Dan is deze vleesvervanger heerlijk! Om het te marineren snij je de tofu in kleine blokjes. Meestal zijn dit blokjes van 1 bij 1 centimeter. Hierdoor kan de marinade sneller intrekken, en creëer je extra smaak! In Azië wordt meestal gekozen voor een oosterse marinades. Deze kruidenpasta kan je in verschillende smaken kopen in jouw lokale supermarkt. Natuurlijk kan je de marinade ook zelf maken. Er zijn talloze recepten om jouw tofu zo lekker mogelijk te maken!

Tofu kan je bakken in een pan. Wil je een crispy laagje creëren? Zorg dan echt goed dat je tofu helemaal droog is. Je kan het droogdeppen met een doek, of met een tofupers.

De voedingsstoffen

tofu marineren

Doordat tofu alle belangrijke aminozuren bevat, is het een zeer geschikte vleesvervanger! Wel heeft het een tekort aan vitamine B12, het is daarom ook aan te raden om nog wat extra vitamine B12 in je eten te verwerken. Tekort aan ijzer hoef je niet bang voor te zijn. Van het minimale 0.8 milligram per 100 gram, heeft tofu 2.2 milligram.

Kortom, tofu is een geschikte vleesvervanger. Met een beetje marinade kan je met tofu een heerlijke maaltijd maken.  Je kunt het makkelijk zelf maken, of kopen in alle winkels. Doordat elke winkel de tofu op een andere manier perst, is de structuur vaak anders. Test ze daarom lekker uit, om voor jou de favoriet te ontdekken!

Wil je meer lezen over vleesvervangers? Lees dan ook over de vegetarische hamburger, vegetarische kroket, of vegetarisch gehakt.