Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Van de befaamde online ‘TED-talks’ tot wel 4.000 lokale TEDx conferenties per jaar: TED’s ‘ideas worth spreading’ lijken alle hoeken van de on- en offline wereld te hebben bereikt. Het was echter niet eerder dat de non-profit organisatie dit internationale netwerk zo doelbewust ter gebruik stelde als nu. In samenwerking met leiders uit de politiek, het bedrijfsleven en de wetenschap lanceerde TED afgelopen woensdag ‘Countdown’: een zoektocht naar ideeën die ons kunnen helpen onze netto broeikasgasuitstoot zo snel mogelijk naar nul te brengen.

De nieuwe campagne is bovenal bedoeld om alle bewoners van deze aarde te betrekken in de strijd tegen de klimaatcrisis. Gedurende het jaar zal Countdown individuen, lokale gemeenschappen en TEDx organisaties over de hele wereld handvatten en informatie bieden om zich te verdiepen in broeikasgasemissies en na te denken over mogelijke oplossingen. Er zijn vijf thema’s die TED heeft aangegeven specifiek te willen adresseren: macht, leefomgeving, transport, voedsel en natuur.

Het idee hierbij is niet om iets compleet nieuws te doen: TED is zich ervan bewust dat er al vele mensen over de hele wereld bezig zijn met deze onderwerpen. De campagne Countdown is dan ook eerder bedoeld om deze initiatieven te versterken en een soort kruisbestuiving plaats te laten vinden tussen burgers en wereldleiders.

Countdown Summit

De ideeën van alle deelnemers wereldwijd kunnen in de vorm van voorstellen worden teruggekoppeld naar TED, die een team van experts heeft aangesteld om de beste te selecteren. Deze zullen vervolgens op de ‘Countdown Summit’ (6-9 oktober 2020 in Bergen, Noorwegen) door middel van TED-talks worden gepresenteerd aan een speciaal geselecteerd publiek van 1.000 invloedrijke spelers op het gebied van klimaatactie.

De dag erna, op 10 oktober, heeft TED uitgeroepen tot ‘Countdown Day of Destiny’. Dit zal op wereldwijd niveau gevierd worden met duizenden gerelateerde evenementen gecoördineerd door alle deelnemers. TED wil op deze manier mensen niet alleen inspireren, maar vooral aanzetten tot actie: acties, groot of klein, die ervoor zorgen dat we gezamenlijk kunnen aftellen naar een broeikasgas-neutrale aarde.

Officiële lancering

Alhoewel de Countdown officieel pas vanaf het nieuwe jaar echt van start gaat, organiseerde TED op woensdag 4 december 2019 een officiële lancering in New York City. Aanwezig waren vertegenwoordigers van een nog immer groeiende lijst van partners, waaronder Future Stewards, C40 en YouTube, die een grote rol gaat spelen in de online disseminatie van het project. Chris Anderson, oprichter van TED, sprak tegen het publiek over de motivatie achter de campagne:

“Alhoewel TED zich nooit met één specifiek probleem heeft beziggehouden, concludeerden we dat ‘ideas worth spreading’ niet meer genoeg was. Dat is dan ook wat ons ertoe heeft gedreven om te beginnen met wat voor dit bedrijf het meest ambitieuze initiatief ooit zal zijn,” aldus Anderson.

Ook Antóni Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties, sprak zijn solidariteit uit. “We hebben de middelen, de wetenschap en de instrumenten,” sprak Guterres. “Laten we nu aan deze race beginnen met politieke wil en energie.”

Nieuwsgierig naar meer? Of ben je misschien wel gemotiveerd geraakt om met je bedrijf of als individu mee te doen? Meer informatie en mogelijkheden tot aanmelding zijn te vinden op https://countdown.ted.com/