Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Verschillende Nederlandse supermarkten gaan stoppen (of zijn al gestopt) met het invliegen van groente en fruit. Hoewel veel groente al van Nederlandse bodem komt, wordt er nog altijd een deel ingevlogen. Het is inmiddels welbekend dat vliegverkeer veel CO2 kost, en daarmee bijdraagt aan de klimaatafdruk van de desbetreffende supermarktketen. Daarom besloten een aantal Nederlandse supermarkten te stoppen met het invliegen van groente en fruit. 

Lidl koploper duurzaamheid?

Begin november dit jaar maakte Lidl bekend de import van groente en fruit per vliegtuig per 2023 te stoppen. Ook andere supermarkten, zoals Jumbo en Albert Heijn, volgde in de hoop zo hun klimaatimpact te verkleinen. Met name producten die kort houdbaar zijn, zoals bijvoorbeeld groente en fruit, worden momenteel per vliegtuig bezorgd. Volgens Volkskrant gaat het vooral om producten zoals avocado’s (uit Mexico of Chili), sperziebonen (uit Kenia) en verschillende appelsoorten (uit Nieuw-Zeeland of Zuid-Afrika) die volgend jaar weer  ‘gewoon’ per spoor of boot het land binnen komen. Naar aanleiding van het persbericht van Lidl, ging Business Insider op onderzoek uit. Welke supermarkten vliegen er eigenlijk nog groente in? En hoeveel?

Welke supermarkten vliegen nog groente en fruit in?

Zo sprak Business Insider bijvoorbeeld met een woordvoerder van Albert Heijn (goed voor meer dan 1,500 supermarkten in Nederland). Deze supermarktketen stelt dat er momenteel nog een klein deel (zo’n 1 procent) van de groente en fruit via luchtverkeer wordt geïmporteerd. “Voor fruit is 2022 het laatste jaar dat er nog incidenteel luchtvracht gebruikt wordt”, voegt een woordvoerder van Albert Heijn daaraan toe.

Jumbo, waarvan ruim zevenhonderd supermarkten zijn, laat aan Business Insider weten dat er inmiddels al “bijna geen” groente en fruit meer worden vervoerd per vliegtuig, op de zongerijpte producten na. Vanaf 2023 zal Jumbo ook een einde maken aan het vliegverkeer.  PLUS verteld Business Insider dat deze supermarkt al een aantal jaar is gestopt met het vervoeren van groente en fruit via het vliegtuig, alleen voor de groene asperges wordt bij PLUS een uitzondering gemaakt. Dirk van den Broek maakt volgens Business Insider nog veelvuldig gebruik van vliegverkeer. Al stelt deze keten wel dat duurzaamheid een heel belangrijk thema is binnen de organisatie. Aldi (500 supermarten) stelt dat het zeer zelden voor komt dat AGF(aardappels, groente, fruit) met het vliegtuig vervoerd wordt. 

Wat levert het op?

Ook de Volkskrant ging op onderzoek uit naar aanleiding van het nieuws. Zij vroegen zichzelf af: helpt deze maatregel het klimaat nou echt? Het korte antwoord: In totaal is transport maar een paar procent van de totale uitstoot gemoeid met met voedsel. Dit omdat veel van onze producten nu al per boot of trein worden vervoerd. De uitstoot van ingevlogen voedingsproducten ligt wel aanzienlijk hoger. Per vliegtuig kan al snel 50 procent meer broeikasgassen worden uitgestoot. Ze gebruiken hiervoor een rekenvoorbeeld met asperges, die veelal vanuit Zuid-Amerika naar Europa worden gevlogen. Volkskrant berekend dat de footprint van ingevlogen asperges groter is dan dat van kip- of varkensvlees.De Volkskrant stelt dat het daarom zeker wel zinnig is dat supermarkten stoppen met het invliegen van groente en fruit. 

Meer lezen over duurzaamheid in de supermarkt? Lees dan Een eco-label in de supermarkt: gaan we zo duurzamer boodschappen doen?