Jouw duurzame nieuws op EcoToday

De ‘vegan tax’ is een term die wordt gebruikt om de extra kosten aan te duiden die consumenten moeten betalen wanneer ze voedingsmiddelen of dranken bestellen die vrij zijn van dierlijke producten. Deze extra kosten kunnen bijvoorbeeld in rekening worden gebracht door koffietentjes die extra geld vragen voor het gebruik van sojamelk in hun dranken, of door restaurants die een toeslag in rekening brengen voor veganistische opties. Gelukkig lijken steeds meer koffietentjes hiermee te stoppen. Zo kondigden YB, Lebkov, Starbucks en de Coffeecompany aan geen andere prijzen meer te hanteren voor plantaardige melk.

Geen vegan tax meer

Volgens recent onderzoek van ProVeg Nederland trekken steeds meer koffiezaken de prijzen van koffies gemaakt met plantaardige melk gelijk met die van koemelk. Dit is goed nieuws voor de groeiende groep veganisten en mensen die om duurzaamheidsredenen kiezen voor plantaardige melk. Bedrijven zoals YB, Lebkov en Starbucks kondigden al eerder aan geen extra kosten meer te berekenen voor plantaardige melk. Ook de Coffeecompany heeft besloten geen ‘vegan tax’ meer te hanteren.

Waarom vegan tax?

Voorheen werd in veel horecazaken een extra toeslag gerekend voor koffies met plantaardige melk. Ofwel: de vegan tax. Dit omdat dit type melk vaak duurder is dan dierlijke melk. Voor veganisten die zich inzetten voor dierenwelzijn en het milieu, is de vegan tax een doorn in het oog. Deze extra kosten zorgen ervoor dat veganistische opties duurder zijn dan hun dierlijke tegenhangers, waardoor het voor sommigen moeilijker wordt om hun dieet te onderhouden. Bedrijven die een vegan tax hebben, doen dit vanwege de hogere kosten van de plantaardige ingrediënten zelf. Daarnaast kan het aanbieden van veganistische opties in sommige gevallen meer tijd en moeite vergen van de koks, wat ook kan bijdragen aan hogere kosten.

Echter, was de toeslag vaak vele malen hoger dan de extra kosten die gemaakt werden, blijkt uit recent onderzoek. Het gebruik van plantaardige melk werd gezien als ‘margemaker’. Het was vanuit duurzaamheidsoogpunt beter geweest als bedrijven hun marges hadden gehaald uit koemelk door die duurder te maken, en de prijs van de plantaardige melk hadden verlaagd. Hierdoor zou de duurzame keuze juist worden aangemoedigd in plaats van afgestraft. Veerle Vrindts, directeur ProVeg, zegt hierover: “Door een toeslag op plantaardige melk wordt een klimaatvriendelijke keuze afgestraft in plaats van aangemoedigd.”

Duurzame keuze moet goedkoop zijn

Vele koffietentjes besloten om bovengenoemde redenen de vegan tax af te schaffen. De Coffeecompany heeft dit inzicht ter harte genomen en heeft daarom besloten om de ‘vegan tax’ af te schaffen. Jasper Uhlenbusch, brand manager van Coffeecompany, legde dit uit in een interview met Nu.nl: “Eerst hadden we een kleine toeslag, wat precies de nettoprijs vertegenwoordigde. Want plantaardig is nu eenmaal duurder. Toch voelde het niet goed om de duurzame keus duurder te houden. We hadden ergens het gevoel dat het niet klopte. Daarom hebben we ervoor gekozen om daar wat marge op in te leveren. Het was door de nettoprijs een eerlijke prijs, maar wel een prijs in een niet helemaal eerlijke wereld. Wij vinden dat we hier een rol in hebben. En doordat plantaardige koffies nu even duur zijn, neemt de populariteit toe, en dus ook de volumes.”

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Elke dag een duurzame maaltijd op tafel met Ekomenu