Dankzij een nieuw gepresenteerd elektrisch model van Lexus, lijkt de solid-state batterij steeds dichterbij te komen. Het is binnen de markt van elektrisch rijden al jaren een veelbelovende oplossing op gebied van opladen, range en energieopslag. Wat zijn solid-state batterijen en wat betekent dit voor de BEV-markt?
Lexus High Performance
Begin 2022 kwam Lexus naar buiten met een persbericht en de visualisatie van een flink aantal nieuwe voertuigen die allemaal zouden moeten verschijnen voor 2030. Zo ook, de ‘high performance’ sportwagen. Een nieuwe BEV, die inspiratie haalt uit de Lexus LFA. Volgens Lexus zelf een van de beste sportwagens die ze ooit bouwde. Alleen dan nu met een vooruitstrevende toekomstvisie. Deze auto moet namelijk gaan rijden op solid state-batterijen.
Solid state-batterijen
We moeten allemaal over op elektrisch rijden. Per 2030 mogen er alleen nog maar (nieuwe) elektrische auto’s worden verkocht. Toch heeft elektrisch rijden op dit moment nog een aantal nadelen. Vooral het opladen van de accu (en de duur daarvan) wordt beschouwd als een groot nadeel. Ook over de range, hoelang de accu meegaat, zijn mensen vaak nog niet tevreden. Dit is voor vele Nederlanders dan ook de reden om (nog) niet over te stappen naar een BEV. Solid state-batterijen moeten daar verandering in brengen.
De solid state-batterij gaat al deze problemen oplossen. Hoewel deze batterij in essentie hetzelfde werkt als de lithium-ion-batterijen, die we nu overal in gebruiken, is het grote verschil dat hij geen vloeibare elementen meer heeft.
Voordelen solid state
Doordat de vloeibare elementen weggaan, profiteert men met een solid state-batterij van een aantal voordelen. Allereerst neemt dit brand en explosie gevaar weg. Maar er ontstaat daardoor ook meer ruimte voor het opslaan van energie. Dat vertaalt zich in een geschatte opslag toename van 40 procent terwijl het gewicht ook nog eens afneemt. Concreet betekent dat, dat een Tesla Model 3 (Long Range) in plaats van de doorgaande 614 kilometer range, dan 860 kilometer zou kunnen doorrijden op een volle accu. Ook een accuwissel lijkt minder snel nodig dan met een Lithium Ion. Een aantal grote voordelen dus.
Voor Tesla-gebruikers lijkt de switch naar solid-state echter nog erg ver weg. Momenteel lijkt Tesla het enige BEV-merk dat niet inzet op de ontwikkeling van solid-state, maar juist de Lithium Ion verder wil ontwikkelen. Autofabrikanten zoals Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Ford en Toyota zijn wel volop in samenwerking met verschillende bedrijven die bezig zijn met solid state-batterijen. Nog voor 2030 kunnen we de eerste solid state gedreven auto’s op de markt verwachten.
Wil je meer lezen over elektrisch rijden? Lees dan hier verder.