Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

TikTok is momenteel hét toonaangevende social media platform waarop gebruikers genieten van mobiele korte video’s. Ook mode speelt een hoofdrol in veel video’s op TikTok. Op het platform circuleren de laatste tijd steeds meer video’s met daarin educatieve en inspirerende inhoud omtrent duurzame mode. Gebruikers delen bijvoorbeeld tips over upcycling of raden hun favoriete duurzame modewinkels aan. TikTok laat in een persbericht weten blij te zijn met deze ontwikkelingen, en schrijft hoe het platform zo duurzame mode steeds meer stimuleert.

TikTok en de Dutch Sustainable Fashion Week

Vorig jaar ging het social media platform een samenwerking aan het de Dutch Sustainable Fashion Week. Dit omdat duurzame mode een belangrijk onderwerp is op het platform, waar veel creators en gebruikers om geven. Door de samenwerking zet TikTok nog extra in op deze ontwikkeling. Zo konden verschillende TikTok creators en modeontwerpers die week samen werken en leerden zij kijkers om bewuster om te gaan met fast-fashion. Er werden bijvoorbeeld verschillende tips gedeeld onder de hashtags #FashionRevolution, #sustainablefit en #remixfashion.

TikTok als trendsetter

Een social media platform kan een krachtig instrument zijn om een duurzame trend te starten door gebruikers te inspireren. In het geval van TikTok heeft de gemeenschap van makers en gebruikers een enorme impact gehad op het bevorderen van duurzame mode. Door middel van educatieve en inspirerende video’s hebben gebruikers tips en trucs gedeeld over hoe ze hun garderobe duurzamer kunnen maken en hoe ze op een creatieve manier kledingstukken kunnen upcyclen. Dit heeft een sneeuwbaleffect gecreëerd waarbij steeds meer gebruikers hun eigen duurzame mode-creaties delen en anderen inspireren om hetzelfde te doen. Dit toont aan hoe social media platforms kunnen fungeren als een katalysator voor verandering door gebruikers te motiveren om bij te dragen aan duurzame trends.

Over TikTok

TikTok is in de laatste paar jaren razend populair geworden onder jonge Nederlanders. Momenteel staat het platform op de 7e plek van meest gebruikte social media platformen in Nederland. Ook zag dit sociale kanaal in 2022 de grootste procentuele groei. In vergelijking met 2021 is het platform maar liefst 91% gegroeid in het dagelijks gebruik. TikTok telt op dit moment maar liefst drie miljoen gebruikers, waarvan meer dan de helft (1,6 miljoen) dagelijks actief is. Op het platform worden korte video’s gedeeld door creators. De grootste leeftijdsgroep op het platform ligt tussen de 18-29 jaar. Hiervan is 56% vrouw. Een belangrijke doelgroep voor duurzame mode dus, die op deze wijze kan worden bereikt.

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Broodbier: van oud brood naar een vers biertje