Op de Green Free School in Kopenhagen zul je eerder leerlingen vinden die bijvoorbeeld een fiets repareren of stadslandbouw bedrijven dan dat ze achter een schoolbord zitten. Zou een andere benadering van leren tot een groene overgang kunnen leiden?
Duurzaamheid staat centraal in de syllabus
Op de Groene Vrije School gaat het opleiden van de kinderen om hoe de wereld is getroffen door de klimaatveranderingen. Dit begint met het opzetten van de juiste manier van denken, waarvoor er lessen worden gegeven in stadslandbouw en hun dagen vaak beginnen met mindfulness training. Duurzaam leven staat centraal in hun syllabus. Studenten worden aangemoedigd om na te denken over de wereld wat betreft haar onderliggende patronen en onderling verbonden systemen. De school biedt een manier aan voor een praktische ervaring door veel tijd buiten te besteden en de studenten het belang te leren van verbouwen van groenten, het leren over eetbare planten en klimatologische omstandigheden.
Volgens de wet moet een “vrije school” het nationale leerplan volgen. Studenten moeten leren om te lezen en schrijven, en verder ook les krijgen in vakken zoals geschiedenis, wiskunde, en aardrijkskunde. Als vrije school hebben ze wel de vrijheid om een eigen syllabus op te stellen, waardoor de Groene Vrije School vakken kan aanbieden zoals stadslandbouw en ‘greenwashing’. Waar veel mensen bedrijven beschuldigen van het niet duurzaam genoeg zijn, gelooft de Groene Vrije School dat het belangrijk is om kinderen al vanaf een jonge leeftijd aan te pakken. Voor deze reden hen te leren hoe ze hun eigen eten kunnen verbouwen en bedrijven die beweren duurzaam te zijn van elkaar te scheiden.
Een duurzaam gebouw
Het hoofdgebouw van de school is compleet gemaakt van duurzame materialen. Ze bieden hier een werkplaats aan waar de studenten leren hoe ze moeten naaien en hoe ze gebruik kunnen maken van een breed assortiment van materialen zoals hout, klei, en metaal. Ze leren verder ook hoe ze moeten composteren, fietsen repareren en hoe ze regenwater kunnen verzamelen.
Het terrein dat was gekozen als locatie voor de school was vervuild met chemicaliën die daar werden gebruikt om schepen schoon te maken. In plaats van het vinden van een nieuwe locatie, besloten de oprichters van de school dit als obstakel toe te voegen aan het curriculum. Hiervoor stelde ze de vraag op “wat voor bomen en planten kunnen deze chemicaliën verwijderen van de grond?”
Alhoewel er vandaag meer structuur is in de manier van lesgeven op de school, worden de studenten verwezen van het eenvoudig leren van wat de examinator wil zien op een examen. In plaats hiervan stimuleren ze de studenten van de Groene Vrije School om, met de stof die ze aanbieden, zelf op een conclusie te komen over de wereld. Ze moedigen de studenten aan om een kritisch standpunt aan te nemen en voor henzelf na te denken, terwijl de leraren ze de kant op sturen van een groene overgang.