Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Uit onderzoek blijkt dat de mode-industrie verantwoordelijk is voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het is een lineair systeem waar de productie is gericht op consumptie. Voormalig juriste Beri Hosiyar wil daar iets aan gaan doen. Zij richtte Revalue Fashion op. Een mode-initiatief waar oude kledingitems weer een nieuw leven krijgen. Bovendien worden ze op een duurzame manier verzonden. Een goed begin voor een circulaire mode-industrie dus.

Pre-loved mode

Beri Hosiyar had altijd al een voorliefde voor vintage kleding. Omdat ‘pre-loved’ kleding een belangrijk onderdeel is voor de transitie naar een circulaire economie, heeft Beri haar groene hart, liefde voor vintage kleding en drive om maatschappelijk verantwoord te ondernemen gecombineerd door haar eigen ‘slow fashion’ platform op te richten: Revalue Fashion. Bij Revalue Fashion koopt Beri tweedehands kleding in, maakt het schoon, voert reparaties uit én verkoopt het weer. Het assortiment bestaat uit high-end fashion merken, zoals Valentino of Gucci, merken uit met middensegment, bijvoorbeeld Tommy Hilfiger én ook kwalitatief goede, unieke vintage kleding waar geen designer aan verbonden is.

Geen sweatshops meer

Naast CO2-productie zijn er ook een aantal ethische afwegingen in de mode-industrie waar Beri tegenaan liep. Ze licht aan Ecommerce.nl toe: “Hoe meer je hoort over de misstanden in sweatshops en de impact van de mode-industrie op onze planeet, hoe minder je van die kleding wilt dragen”. Gelukkig is kleding cyclisch, iets wat ooit uit de mode is gegaan, komt eigenlijk altijd wel weer terug. Bovendien is er volgens Beri een grote groep jongeren die bewuster bezig is met duurzaamheid. “Wij millennials zijn opgegroeid met de milieuproblematiek en we willen er ook echt iets aan doen. Met Revalue Fashion proberen we onze footprint zo klein mogelijk te houden.”

Groene verzending

Voor de verzending van de kleding maakt Beri gebruik van Fashionpack. Een een slimme verzendverpakking die herbruikbaar én recyclebaar is. De verpakking is waterdicht, waardoor ze kunnen besparen op de extra plastic laag die bedrijven vaak gebruiken om kleding te beschermen tijdens de verzending. De pakketjes worden daarnaast zo groen mogelijk bezorgd. Omdat het door de brievenbus past is er maar één afleverpoging nodig. Dat scheelt weer in CO2. Grotere pakketjes worden verstuurd in dozen gemaakt van graspapier. Dat is 50% gerecycled papier en karton en 50% zongedroogd gras. Daarmee kan het bedrijf veel water besparen, maar de productie scheelt ook in chemicaliën en CO2-uitstoot ten opzichte van het reguliere productieproces van karton. Kortom, allemaal groene voordelen.

Wil je meer lezen over mode en klimaat? Lees dan hier verder.