Jouw duurzame nieuws op EcoToday

Alle reclames voor vlees, vis en fossiele producten gaan op de schop in de bushokjes van provincie Noord-Holland. Deze week is de provincie is akkoord gegaan met een verbod op deze reclameuitingen, na een motie van GroenLinks en PvdA in de Provinciale Staten. Nu moeten ook de Noord-Hollandse gemeente instemmen. In de gemeente Haarlem en Amsterdam gelden al soort gelijke verboden.

Reclames in de ban

Noord-Holland wil de allereerste provincie worden met een verbod op reclame voor vlees, vis en fossiele producten. Het verbod zal voorlopig alleen gelden voor de bushaltes buiten de bebouwde kom, in totaal ruim 500 abri’s in bushokjes. Binnen de bebouwde kom gaan de gemeentes namelijk over het reclamebeleid in de abri’s gaat. De verschillende gemeentes binnen de provincie Noord-Holland moeten nog akkoord gaan.

Mede-indiener van de motie, Anouk Gielen van GroenLinks zei tegen de Volkskrant: “We werken als provincie hard aan oplossingen voor de klimaatcrisis, maar geven in onze bushokjes een podium aan bedrijven die dat tegenwerken. Als duurzame provincie willen we geen advertenties voor verre vliegreizen of de benzine van Shell meer.”

In Haarlem en Amsterdam al verbod

In september 2022, schreven we nog een artikel over de gemeente Haarlem: de eerste Noord-Hollandse gemeente die een dergelijk verbod aankondigde. Een vlees-reclame verbod om precies te zijn. Haarlem liet weten dat omdat de contracten met de huidige adverteerders nog tot minimaal 2024 duren, het nog wel even zou gaan duren voordat het verbod van kracht gaat. De gemeente Amsterdam heeft wel al een tussenoplossing gevonden: daar is een afspraak gemaakt met de exploitant van abri’s in metrostations. Daar wordt nu helemaal geen reclame meer gemaakt voor ‘fossiele producten’, zoals bijvoorbeeld benzine auto’s of afgeprijsde vluchten. Elders in de stad zijn de reclames nog wel te zien.

Werkt het?

Volkskrant bericht dat het volgens experts nog maar de vraag of het reclameverbod werkelijk zoden aan de dijk zet. Zij spraken met hoogleraar marketing Peeter Verlegh van de Vrije Universiteit. Hij laat de Volkskrant weten dat hij denkt dat het verbod maar weinig uitmaakt. “Behalve het weghalen van reclames, ook de zichtbaarheid van de producten zelf moet worden verminderd, zoals ook het geval is bij sigaretten. Die mogen sinds enige tijd niet meer zichtbaar worden uitgestald in de winkels.” Het verbieden van reclame ziet Verlegh wel als een goede eerste stap: “Je geeft er een belangrijk signaal mee af: dit is een onwenselijk product en we willen er niet mee geassocieerd worden.”

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan IKEA gaat bestellingen leveren op zonne-energie fietsen