Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Broers Luuk en Siem de Jong, beter bekend als voetbaltalenten bij PSV en Ajax, hebben na hun glansrijke carrière als profvoetballer een nieuwe uitdaging gevonden in de wereld van duurzaamheid. Met een missie om bij te dragen aan een duurzamere toekomst, werd zo’n 6 jaar geleden het kledingmerk ‘2050’ gelanceerd. Het merk staat voor mode met een toekomstvisie, waarbij de klimaatdoelen centraal staan. Alle kleding wordt (lokaal) in Amsterdam vervaardigd door getalenteerde kleermakers met ieder een vluchtelingenachtergrond. De collectie bestaat uitsluitend uit gerecyclede materialen en elk item heeft een digitaal product-paspoort.

Siem de Jong: van voetbal naar mode

Na een langdurige carrière bij Ajax, waar hij zowel nationale als internationale prijzen won, besloot Siem de Jong dat het tijd was voor een nieuwe fase in zijn leven. Zijn liefde voor het milieu en zijn bezorgdheid over de toekomst van onze planeet leidden hem naar een onverwachte carrièreswitch, namelijk: duurzame mode, meldt het Parool. Zes jaar geleden begonnen de voetballende broers Siem en Luuk, samen met mede-oprichter Naz Kawan, een kledinglijn genaamd ‘2050’.

Het idee achter ‘2050’ is gebaseerd op een ambitieuze visie: een wereld waarin mode en duurzaamheid harmonieus samenkomen om een positieve impact te hebben op mens en milieu. De naam van het merk, ‘2050’, vertegenwoordigt het jaar 2050, een cruciaal punt in de toekomst waarop veel experts zeggen dat we onze CO2-uitstoot drastisch moeten hebben verminderd om de klimaatverandering binnen de perken te houden.

Twentyfifty

Siem de Jong ligt toe aan de Volkskrant: “In het jaar 2050 moet de aarde klimaatneutraal zijn, zo is het streven van de EU althans. Iedereen weet dat er een enorm gevaar dreigt, dat de aarde te snel opwarmt. Toch zie je niet veel mensen die ernaar handelen wat ik met al die andere crises die er spelen ook wel begrijp.” Met dit in gedachten hebben de broers de Jong ‘2050’ opgericht met een duidelijk doel voor ogen: het bieden van modieuze, hoogwaardige kledingstukken die zijn gemaakt met respect voor mens en planeet. Het merk streeft naar volledige transparantie in de toeleveringsketen en kiest voor materialen en productieprocessen die de ecologische voetafdruk minimaliseren. Denk aan biologisch katoen, gerecyclede materialen en innovatieve technologieën om water- en energieverbruik te verminderen.

Ethisch, transparant en duurzaam kledingmerk

Een ander opmerkelijk aspect van ‘2050’ is het engagement om ethische arbeidspraktijken te waarborgen. Het merk werkt samen met fabrikanten die goede arbeidsomstandigheden bieden aan hun werknemers en eerlijke lonen betalen. In het ‘alterlier’, waar de meeste kleding geproduceerd wordt, werkt een grote groep gevluchte kleermakers met specialistische vaardigheden die normaliter maar moeilijk een kans krijgen op de arbeidsmarkt. Dit zorgt niet alleen voor een positieve impact op de mensen die betrokken zijn bij het productieproces, maar het creëert ook kleding die met trots kan worden gedragen door de consumenten die het verhaal achter het merk kennen.

Om het verhaal nog transparanter t maken heeft in de collectie van ‘2050’ heeft elk kledingstuk een digitaal productpaspoort. Deze is naadloos geïntegreerd met behulp van een NFC-chip. Met een eenvoudige scan van het label met je telefoon, krijg je als consument direct inzicht in de herkomst, materialen en productieprocessen van het kledingstuk. Zo wordt transparantie een tastbare ervaring voor bewuste shoppers.

Foto: 2050

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Vegitalian gaat uitbreiden: straks veganistisch Italiaans eten in heel Nederland