Het Amerikaanse kledingmerk Patagonia schenkt 100 procent van de Black Friday omzet aan goede doelen. Het gaat met name aan goede doelen die zich inzetten voor een beter klimaat. De klimaatorganisaties kunnen rekenen op zo’n 10 miljoen dollar. Omgerekend is dat ruim 8,8 miljoen euro.
Patagonia
Het Amerikaanse Patagonia noemt zichzelf een ‘groene multinational’. Het kledingmerk, dat vooral outdoor kleding verkoopt, heeft als missie om op de meest ecologisch verantwoorde manier kleding te produceren en verkopen. Zo wordt er uitsluitend gerecyclede materialen of biologisch katoen gebruikt. De kleding krijgt een levenslange garantie en kan zelfs (gratis) gerepareerd worden wanneer deze toch slijt of kapot gaat. Bovendien doneert Patagonia ieder jaar 1 procent van de omzet aan goede doelen. Ook toen Trump een aantal jaar geleden besloot de belastingen voor bedrijven te verlagen, werd het “bespaarde” belasting geld (zo’n 10 miljoen dollar) geschonken aan klimaatorganisaties.
Wederom donatie
Ook nu kunnen deze organisaties weer rekenen op een royale donatie. In de week voor Black Friday kondigde het bedrijf al aan de volledige omzet dit jaar te doneren aan milieuorganisaties. Volgens Huffington Post, bereikte de omzet van het bedrijf op Black Friday $ 10 miljoen. Ver boven de verwachtingen van het kledingmerk. Toch laat Patagonia weten daad bij woord te houden.
“De enorme liefde die onze klanten op Black Friday aan de planeet toonden, stelt ons in staat om elke cent te geven aan honderden grassroots milieuorganisaties die over de hele wereld werken,” laat het bedrijf weten in een persbericht.
Black Friday
Black Friday is het uitgelezen moment voor zo’n soort actie. De hele dag staat in het teken van zo hoog mogelijke kortingen waarmee je zoveel mogelijk spullen kan kopen. Origineel komt het concept uit Amerika, waar het altijd plaatsvindt op de vrijdag na Thanksgiving. Inmiddels is de koopjesgekte overgewaaid naar Nederland. Hier riepen verschillende organisaties op om in het teken van duurzaamheid, niks te kopen. Zo werd door Social Enterprise NL de hashtag ‘#FairFriday’ in het leven geroepen en lanceerde Green Peace de actie ‘Koop Niks’, waarbij je voor 10-25 euro ‘Niks’ kon kopen. Het gespendeerde bedrag wordt dan een donatie aan Green Peace zelf.
Wil je meer lezen over maatschappelijk verantwoord ondernemen? Lees dan hier verder.