Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wereldwijd zijn er steeds meer steden druk bezig met het aanpassen van de infrastructuur. Het pakken van de fiets zit in de lift. Dit komt onder andere door het advies van de WHO om zoveel mogelijk lopend en met de fiets te reizen. Steden spelen hierop in door meer fietspaden te creëren.

Overal ter wereld worden maatregelen genomen die fietsers meer ruimte moeten geven. Er worden veel pop-up fietspaden geplaatst, maar er worden ook maatregelen genomen die permanenter zijn. In onder andere Rome, Bogota en Parijs zijn er al pop-up fietspaden geplaatst.

Zal het een permanente verandering worden?

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat het reizen met de fiets en lopend blijvend kan zijn. Dit speelt de aanleg van fietspaden in de kaart. Meerdere landen waren hier al jaren mee bezig, maar door de maatregelen worden de plannen versneld. Hopelijk zijn deze veranderingen permanent. Marco te Brömmelstroet (hoogleraar urban mobility aan de Universiteit van Amsterdam) zei tegen de NOS dat de eerste stappen zijn gezet, maar men moet waken voor naïviteit. De grote vraag is of men uiteindelijk de auto weer massaal pakt. Uit onderzoek bleek in ieder geval dat een groot deel van de Nederlanders thuis zou willen blijven werken, ook als de lockdown voorbij is.

Binnenstad is voor de voetganger

In Brussel zie je de veranderingen het best. Zij hebben de hele binnenstad omgebouwd naar een 20 km/u zone. Daarnaast worden er ook permanente fietspaden aangelegd, die de stad een stuk aantrekkelijker maakt voor de fietser. Ook Milaan en Parijs voeren hun plannen voor meer fietspaden deze maand uit. In Parijs willen ze de helft van deze fietspaden permanent maken.

Wil jij meer artikelen lezen over de positieve impact van corona op het klimaat? Lees dan dit artikel.