De Noorse stad Oslo ligt op koers om de eerste hoofdstad ter wereld te worden met een volledig elektrisch openbaar vervoersysteem. Olso hoopt dit doel tegen eind 2023 te bereiken als onderdeel van haar doelstelling om tegen 2030 de eerste volledig emissievrije stad ter wereld te worden. Hoe kon Oslo zo snel omschakelen naar CO2 vrij openbaar vervoer?
Oslo net-zero openbaar vervoer
Oslo, een stad met ruim 700.000 inwoners, wordt waarschijnlijk de eerste Europese hoofdstad met net-zero openbaar vervoer. Op dit moment zijn namelijk de meeste veerboten van de fjorden naar de hoofdstad al geëlektrificeerd. Daarnaast heeft de stad onlangs een uitgebreid tram- en fietspadennetwerk aangelegd. Ook wordt er een e-busprogramma ingezet waarmee de stad hun luchtvervuiling van het openbaar vervoer kan terugbrengen naar netto nul. Tijdens COP-27 werden deze plannen besproken en was Oslo dan ook het grote voorbeeld voor andere steden.
450 laatste dieselbussen in de ban
De hoofdstad van Noorwegen zet nu volop in om deze doelstelling nog tegen het eind 2023 bereiken. Rond 2030 kan de Noorse stad dan de eerste volledig emissievrije stad ter wereld worden. Om het doel van 2023 te halen, worden nu de laatste 450 dieselbussen van de stad vervangen door elektrische bussen. In totaal wordt er nog zo’n 500 miljoen kroon (48 miljoen euro) daarvoor geinvesteerd. Volgens de stad zelf, zal het net-zero beleid naar verwachting op lange termijn financiële besparingen opleveren, naast de CO2 besparingen.
Win-win situatie
“Het onderhoud van elektrische bussen is ook goedkoper, net zoals het rijden omdat je geen benzine hoeft te betalen” zei Sirin Stav, de vice-burgemeester van Oslo die verantwoordelijk is voor milieu en vervoer. “Al met al is dit een win-winsituatie.” Met het plan hoopt de Noorse stad dan ook niet alleen de uitstoot te verminderen. Maar ook het lawaai terug te dringen en de luchtkwaliteit te verbeteren. De vice-burgermeester voegt eraan toe: “we hopen dat andere steden in de wereld het voorbeeld van Oslo zullen volgen!”
Wil je meer lezen over duurzame initiatieven? Lees dan Wordt een eigen auto een overbodige luxe door deelauto’s?