Een Amerikaanse start-up uit de staat Arkansas heeft een vliegtuig ontworpen dat 70 procent minder brandstof nodig heeft dan een conventioneel vliegtuig. Daarmee stoot het vliegtuig tot wel 80 procent minder CO2 uit. Het nieuwe, futuristische ontwerp van de SE200 maakt een duurzamere vliegvakantie wellicht mogelijk.
De staat van de luchtvaart
SE Aeronautics werd in 2010 gelanceerd en introduceerde afgelopen maand hun eerste product: de SE200. Het vliegtuig dat volgens hen alle problemen gaat oplossen die de luchtvaart vandaag de dag kent. Volgens SE Aeronautics is de groei van het luchtverkeer elke 15 jaar verdubbeld. Ze voorspellen dat tegen het jaar 2050 het luchtverkeer 16 miljard passagiers en 400 miljoen ton vracht zou bedragen. Tegelijkertijd is de luchtvaart een van de meest vervuilende industrieën. Een vliegtuig vliegt op kerosine, een fossiele brandstof. Bij de verbranding daarvan komen broeikasgassen zoals CO2 vrij, en wordt fijnstof en ultrafijnstof uitgestoten. Mede dankzij deze stoffen warmt de aarde drie keer sneller op dan gedacht.
Meer vleugels
Daar moet verandering in komen, als het aan SE Aeronautics ligt. Met dat doel voor ogen ontwierpen zij de SE200. Een future-proof vliegtuig, met niet twee, maar zes vleugels en een romp die bestaat uit één stuk, in plaats van aan elkaar gelaste delen. Het vliegtuig is gemaakt van composiet. Bovendien zijn de zes vleugels een stuk dunner dan de commerciële vliegtuigen die wij kennen. Er wordt namelijk geen brandstof in de vleugels bewaart, maar in een soort ‘blaas’ die bovenop het vliegtuig gevestigd zit. Daardoor kan het vliegtuig tevens ook sneller opstijgen en landen, en is geschikt voor zowel grote als kleine luchthavens. In totaal kan de SE200 264 passagiers vervoeren, en zo’n 17.000 kilometer vliegen zonder bij te tanken. Dat is een vliegvakantie van Amsterdam naar Melbourne!
Minder CO2
Ook de motoren zijn anders, deze werken volgens SE Aeronautics een stuk efficiënter dan de straalmotoren die nu worden gebruikt. Dat, in combinatie met het nieuwe ontwerp, moet ervoor zorgen dat het vliegtuig tot wel 80 procent minder CO2 uitstoot. Met zo’n reductie zou de CO2-voetafdruk van de luchtvaartsector sterk kunnen dalen. Dat is belangrijk, want tot nu toe is het voor deze sector het lastigst om over te stappen op de groene alternatieven voor fossiele brandstof. De SE200 toont aan dat de luchtvaart ook kan verduurzamen zónder biokerosine of waterstof. Dat is fijn, want op dit moment geldt er nog strenge wetgeving rondom het bijmengen van biokerosine en waterstof in de luchtvaart. Met de SE200 kan je binnenkort (hopelijk) duurzamer op vliegvakantie.
Wil je meer lezen over duurzaamheid in de luchtvaart? Lees dan hier verder.