Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Vanaf begin augustus neemt Jumbo definitief afscheid van de gratis wegwerpzakjes op de groente- en fruitafdeling. Dat kondigde de supermarkt keten gisteren aan in een persbericht. Het bedrijf benoemt dat ze als keten zo ongeveer 35 miljoen plastic zakjes per jaar kunnen besparen. Dat is een aanzienlijke hoeveelheid plastic. Klanten kunnen vanaf nu voor onverpakte groente en fruit gebruik maken van de duurzame herbruikbare verszakjes.

Plastic Pact NL

Als actieve deelnemer van Plastic Pact NL heeft Jumbo zich eerder dit jaar samen met vier andere Nederlandse supermarkten verbonden aan een intentieverklaring om in 2023 definitief afstand te doen van eenmalige zakjes voor groente en fruit. Het Plastic Pact NL streeft ernaar om de kringloop voor plastic producten en verpakkingen definitief te sluiten. Dat doen zij middels het gezamenlijke doel om innovaties te ontdekken die het gebruik van plastic verminderen, hergebruik bevorderen, hoogwaardige recycling mogelijk maken en de vervuiling van onze leefomgeving een halt toe te roepen.Deze gezamenlijke inzet van de supermarkten laat zien dat de Nederlandse retailsector serieus bezig is met het aanpakken van het probleem van single use plastics en het versnellen van de transitie naar duurzame oplossingen.

35 miljoen plastic zakjes besparen

Vandaag zetten de Jumbo Supermarkten al een eerste, belangrijke stap in de richting van duurzaamheid. Dat doen zij door per 1 augustus 2023 definitief afscheid te nemen van de gratis wegwerpzakjes op de groente- en fruitafdeling. Hiermee toont de supermarktketen diens toewijding aan het verminderen van single use plastics en draagt ze bij aan een groenere toekomst. Met deze verandering verwacht Jumbo maar liefst 35 miljoen plastic zakjes per jaar te besparen, een indrukwekkend aantal dat een aanzienlijke impact zal hebben op het terugdringen van plastic afval.

De wegwerpzakjes zullen vervangen worden door herbruikbare verszakjes. Niet alleen bespaart de keten zo enorm veel plastic, het draagt ook bij aan het creëren van bewustheid onder klanten, die zo bewust worden betrokken bij hun consumptiegedrag door het gebruik van single use plastics te verminderen. Klanten worden namelijk aangemoedigd om hun eigen herbruikbare tassen mee te nemen en actief deel te nemen aan het streven naar een schonere planeet. Andere supermarkten, zoals de Albert Heijn, gingen de Jumbo al voor.

Foto: Jumbo

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Vegitalian gaat uitbreiden: straks veganistisch Italiaans eten in heel Nederland