Wanneer je denkt aan Zalando, dan denk je waarschijnlijk niet direct aan duurzaamheid. Eigenlijk staat Zalando vooral bekend als fast fashionplatform. Maar hier gaat verandering in komen. Zalando gaat namelijk steeds meer focussen op duurzaamheid. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
Tweedehands shoppen bij Zalando
Fast fashion is natuurlijk niet circulair. Maar door de nieuwe pre-owned categorie van Zalando wordt er nieuw leven geroepen in je oude fast fashion kleding. Sinds kort kan je namelijk niet alleen maar nieuwe kleding kopen op het modeplatform, maar kan je ook shoppen uit de pre-owned categorie. Dit circulaire concept is erg vergelijkbaar met Vinted en United Wardrobe, maar dan net even anders: helemaal in Zalando-stijl. Uiteraard met de service die je van ze gewend bent.
Hoe werkt het?
Mee doen aan dit circulaire concept? Dat kan. Zowel als koper of verkoper. Ook dit werkt net even anders dan bij Vinted en United Wardrobe. Je verkoopt je kleding namelijk eerst aan de webshop zelf. Je wordt gevraagd om foto’s te sturen van je kledingstuk met bijbehorende informatie (wat is het merk, de maat en in welke categorie valt het?). Als alle informatie binnen is, krijg je een voorstel, ofwel de prijs die ze bieden. Ben je een koper op zoek naar circulaire pareltjes? Dan verandert er niet veel ten opzichte van het oude concept. Je hoeft alleen even op ‘pre-owned’ te klikken zodat je zeker weet dat je uit de goede categorie shopt.
Doneren aan een goed doel
Nu komt het leuke. Heb je iets verkocht via Zalando? Dan kun je kiezen of je het bedrag wil ontvangen in een cadeaubon (die je weer kan uitgeven aan andere pre-owned items), óf je kunt er voor kiezen om het bedrag te doneren aan een goed doel. Zo draag je niet alleen bij aan een circulair kleding netwerk, maar kan je ook doneren aan een organisatie die zich inzet voor het klimaat, zoals WeForest, een van de organisaties waar Zalando mee samenwerkt.
Meer duurzaamheid
Dat is nog niet alles. Zo heeft Zalando nog veel meer duurzame toekomstplannen. Het online modeplatform kondigde onlangs aan tegen 2023 enkel nog met duurzame kledingmerken te willen samenwerken. “Als Europa’s toonaangevend online platform voor mode en lifestyle willen we de lat hoger leggen, als eerste handelen en onze partners op weg zetten om de belangrijkste issues van vandaag aan te pakken – klimaatverandering, gebruik van grondstoffen en werknemersrechten”, legt Kate Heiny, directeur duurzaamheid bij Zalando, uit.
Om te testen hoe duurzaam zo’n merk is, maakt Zalando voortaan gebruik van de Higg Brand & Retail Module (Higg BRM). Dit is een vrij nieuw meetinstrument dat merken in staat stelt om hun duurzaamheidsprestaties te beoordelen op basis van ethische en milieuparameters zoals mensenrechten, eerlijke lonen of CO2-uitstoot.
Wil je meer lezen over circulaire kleding? Lees dan hier verder.