Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De Nederlandse overheid heeft de ambitie om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Dat betekent dat we over moeten naar andere vormen van mobiliteit, zoals bijvoorbeeld elektrisch rijden. Maar ook waterstof als brandstof is een goed alternatief voor de mobiliteitssector. De TU Delft is ervan overtuigd dat waterstofauto’s de toekomst zijn. Samen met onderzoekers en studenten werkt de universiteit aan het baanbrekende concept “Car as a powerplant” (CaPP). Aankomende zomer gaat een studententeam op pad om een wereldrecord te breken op dit gebied. Lees hier meer.

Wat is een waterstof auto?

Waterstofauto’s zijn auto’s die worden aangedreven door brandstofcellen en daarbij waterstof als brandstof gebruiken. Hierdoor hebben deze auto’s de mogelijkheid om de toekomst van duurzaam vervoer te bepalen. In vergelijking met elektrische voertuigen met accu’s bieden waterstofauto’s en hybride auto’s (een combinatie van waterstof en accu) aanzienlijke voordelen, met name op het gebied van rijbereik. Volgens onderzoeker Samira Farahani kunnen waterstofauto’s tegenwoordig tot 600 kilometer rijden, terwijl accu-aangedreven elektrische auto’s gemiddeld slechts 350 kilometer halen. Bovendien bieden waterstofauto’s het voordeel van snelle tanktijden, met een tankbeurt die slechts 8 tot 10 minuten duurt.

Wanneer geparkeerd, kunnen deze auto’s elektriciteit terugleveren aan het stroomnet. Zo dienen waterstof auto’s als energiebuffer in een duurzaam energiesysteem. Momenteel is dat systeem afhankelijk van fluctuerende bronnen zoals wind- en zonne-energie. Dit innovatieve concept, genaamd “Car as a powerplant” (CaPP) werd ontwikkeld door professor Ad van Wijk aan de TU Delft. Samen met andere onderzoekers en studenten wordt momenteel gebouwd aan de toekomst van waterstof auto’s.

Eco-Marathon

Zo is een groep studenten bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een waterstofauto genaamd ERXI. Dit moet een duurzaam voertuig worden die meer dan 2.000 km kan afleggen op slechts 1 kg waterstofbrandstof. Volgens de studenten zou de auto dus een afstand gelijk aan de route van Amsterdam naar Kiev moeten kunnen afleggen, geheel op één waterstoftank. Deze bewering zal aankomende juni worden getest tijdens Shell’s Eco-Marathon in Frankrijk. Tijdens deze wedstrijd gaan verschillende studententeams uit heel Europa de strijd aan om het wereldrecord te breken van de langste afstand die zonder te tanken op waterstof wordt afgelegd. Hier zullen de studenten het huidige wereldrecord proberen te breken.

Foto: TU Delft

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Zweden gaat elektrische-snelweg aanleggen om auto’s tijdens het rijden op te laden