Al enkele tijd experimenteren verschillende supermarkten in Nederland met ecoscores. Dat zijn labels die wat vertellen over de duurzaamheid of gezondheid van een bepaald product. En wat blijkt? Een onderzoek van de Universiteit van Bristol toont aan dat deze ecoscores hun doel niet missen. Zij deden en studie en zagen onder de onderzoeksparticipanten een aanzienlijke stijging te zijn in duurzaam gedrag.

Duurzaam consumentengedrag is cruciaal

Duurzaam consumentengedrag vindt plaats wanneer consumenten bewuste keuzes maken die helpen om de impact van consumptie op het milieu en de samenleving te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan producten die minder belastend zijn voor het milieu, gemaakt worden van duurzame materialen of goed te recyclen zijn. Zulk gedrag is belangrijk omdat het ons helpt in de strijd tegen klimaatverandering. Het betekent dat we samen werken aan minder vervuiling, minder uitputting van natuurlijke hulpbronnen en minder kans op klimaatverandering.

Ecolabels voor duurzaam gedrag

Om consumenten een duwtje in de rug te geven, worden er wel eens ecoscores gebruikt. Een ecoscore is een keurmerk dat wordt gebruikt om producten of diensten te identificeren die op een milieuvriendelijke manier zijn geproduceerd. Ecoscore zijn bedoeld om consumenten te helpen bij het maken van duurzame keuzes door het aanbieden van informatie over de milieueffecten van producten en diensten. Maar werkt het echt? De Universiteit van Bristol zegt van wel. Volgens hen maken mensen sneller een milieuvriendelijke keuze wanneer zij een goede ecoscore op het product zien staan, stelt het onderzoek van de universiteit.

Bristol Universiteit: ecolabel op voeding werkt

Binnen het onderzoek werd geëxperimenteerd met ecolabels op een menukaart. Hoofdauteur Katie De-loyde (onderzoeksassistent in Psychologische Wetenschappen) zei: “Het toevoegen van een eco-label aan menu’s verhoogde de selectie van meer duurzame voedingsmiddelen. Bovendien waren de deelnemers positief over het ecolabel: 90% van de deelnemers steunde het idee.” De onderzoekers vroegen de participanten om een burrito te bestellen. Zij hadden de keuze uit een burrito met rundvlees-, kip- of vegetarische vulling. Bij elke burrito stond een een duurzaam categorie in de vorm van een verkeerslicht. Groen was duurzaam, oranje had een matige klimaatbelasting en rood kon gezien worden als milieuonvriendelijk.  Vijf procent van de deelnemers gingen voor de vegetarische optie nadat het ecolabel was aangebracht. 17 procent meer koos voor de  kip, de op één na duurzaamste optie.

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Oslo wordt de eerste stad met net-zero openbaar vervoer