Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Starbucks heeft wereldwijd meer dan 31,000 vestigingen en serveert zo’n 100 miljoen klanten per week. Hierdoor leveren ze een grote bijdrage aan het wereldwijde afvalprobleem en de uitstoot van broeikasgassen. In 2018 was Starbucks verantwoordelijk voor het uitstoten van 16 miljoen ton aan broeikasgassen. Daarnaast voor het lozen van 868 kiloton koffiebekers en ander soort afval. Men beschuldigt Starbucks zelfs van het verspillen van 23 miljoen liter water per dag. Hier gaat nu verandering in komen.

Vijf Milieustrategieën

Aan het eind van Januari 2020 heeft de CEO van Starbucks, Kevin Johnson, aangekondigd dat het bedrijf zich de komende decennia zal inzetten om een beter voorbeeld te worden. Dit willen ze doen door meer terug te geven aan de planeet en door een groenere insteek te hebben op hun manieren van handelen. Hiervoor heeft Starbucks vijf milieustrategieën als voorlopige doelen om voor 2030 hun CO2 uitstoot te verminderen, evenals hun watergebruik en afvalproductie.

1. CO2 uitstoot verminderen

Voor 2030 heeft Starbucks als doel om hun CO2 uitstoot te verminderen. Daarnaast willen ze hun gehele afvalproductie sterk laten afnemen. Ook willen ze het totaal gebruik van water dat gebruikt wordt in de winkels voor het maken van de koffie reduceren, met nog wel als doel in het komende decennium om het bedrijf verder te laten groeien.

2. Afvalproductie en watergebruik verminderen

Met gebruik van wetenschappelijk onderzoek om vooruitgang vast te stellen heeft Starbucks, in samenwerking met Quantis en World Wildlife Fund, een uitgebreid plan voor hen milieuvoetafdruk overwogen. Hun afvalproductie en watergebruik moet volledig op de schop. Dit zal als basis dienen voor het meten van hun toekomstige vooruitgang. Hiermee wil CEO Johnson transparanter zijn in het verslag geven van hun progress in verband met Starbucks’ doelen op de korte en lange termijn.

3. Plantaardige producten

Een ander groene strategie die een grote impact zal hebben voor 2030, is het uitbreiden van hun plantaardige basis en milieuvriendelijke opties. Starbucks wil overstappen van verpakkingen voor eenmalige gebruik naar een duurzamere oplossing van herbruikbare verpakkingen. Om hun afvalproductie en voedselverspilling beter te kunnen beheren zoekt het bedrijf naar mogelijkheden om binnen de vestigingen in een duurzamere werking te ontwikkelen.

4. Investeren in duurzaamheid

Over de afgelopen jaren heeft Starbucks samengewerkt met verschillende organisaties. Een voorbeeld is het Starbucks FoodShare programma. Door dit project zijn een ze leider in het aantal L.E.E.D. (Leadership in Energy and Environmental Design) vestigingen. Het bedrijf is al twee decennia bezig om de mijlpaal van 99% van de koffie op ethische manier in te kopen te bereiken. Hierdoor is de CO2 voetafdruk van het bedrijf al gehalveerd. Ook wil Starbucks af van het gebruik van plastic rietjes voor het eind van dit jaar.

5. Samenwerking met partners

De partners van Starbucks zijn in constante beweging naar verandering in stijgende lijnen met 18,000 partner die mee doen aan het online “Greener Apron” initiatief. Deze cursus legt de focus op duurzaamheid en milieubeheer en loopt al voor twee jaar.

Deze 5 initiatives werken als een cruciaal beginpunt voor dit invloedrijke bedrijf om op groenere wijze te handelen. Startbucks gaat belangrijke maatregelen nemen de veranderingen in het klimaat samen met haar partners tegen te gaan. Als je op de hoogte wil blijven van de voortgang van de groene initiatieven kijk dan op hun officiële website.