Dat de ontwikkelingen in Azië op het gebied van treinen snel gaan, zien we elke kaar als er een nieuwe futuristische trein gepresenteerd wordt. China had namelijk al ’s werelds snelste passagierstrein. De magneetzweeftrein Shanghai Maglev (magnetic levitation) rijdt al door China heen en heeft een topsnelheid van 431 kilometer per uur. Snel genoeg? Dat is niet wat ze in China dachten.
Zes keer sneller op je bestemming
Vorig jaar kwamen de Chinese spoorwegen met een nieuw prototype van de Maglev-trein die 600 kilometer per uur moet kunnen halen. Het traject tussen Beijing en Shanghai, waar je met de auto al snel 12 uur over doet, zou in twee uur gehaald kunnen worden. De trein is al een aantal jaar in ontwikkeling en wordt gebouwd met hulp van bedrijven als Siemens en ThyssenKrupp.
Eerst op een laag pitje testen
Vorige maand is China begonnen met de eerste tests met de nieuwe trein. De topsnelheid van 600 kilometer per uur werd nog niet gehaald. Ze wilden eerst op lagere snelheid eventuele fouten uit het systeem halen.
Maar de trein rijdt dus al en heeft door de test veel belangrijke data binnengehaald waarmee de trein verder ontwikkeld kan worden. En dat is ook niet gek, China hoopt de trein namelijk in de komende jaren al in gebruik te kunnen nemen.
Commercieel gebruik van de nieuwe magneetzweeftrein in China vanaf 2025
Aan het eind van dit jaar wordt de topsnelheid van de trein voor het eerst getest. Als dat goed gaat, moet de technologie nog op grote schaal gebouwd gaan worden. Die laatste stap gaat nog wel een aantal jaren duren. Daarom mikt China momenteel op 2025 voor het eerste commerciële gebruik van de nieuwe Maglev-lijn.
De hele wereld kijkt naar de ontwikkelingen in China op het gebied van treinverkeer. Ze komen met deze snelheden namelijk al dichtbij het luchtverkeer. Het verschil in vervuiling tussen vliegtuigen en treinen is enorm, dus ontwikkelingen die mensen motiveren om de trein te nemen, zijn gewild.
Wil je verder lezen over treinverkeer? Lees dan hier verder.