IKEA bundelt haar krachten met MUD Jeans voor een duurzame upgrade van de iconische KLIPPAN bank. De bank krijgt door de samenwerking een nieuwe, moderne én duurzame bankhoes. De nieuwe hoes bestaat namelijk voor 40% uit gerecyclede spijkerbroeken, voorzien door het Nederlandse circulaire jeansmerk. De andere 60% bestaat uit duurzaam katoen.
Duurzame en makkelijke bankhoes
IKEA wil duurzaam consumeren gemakkelijker en betaalbaarder maken. Dat hoopt het bedrijf te bereiken door meer samenwerkingen zoals deze. Dat stelt het bedrijf in het persbericht dat ze publiceerden naar aanleiding van de nieuwe samenwerking. Volgens IKEA is de KLIPPAN bank een echte klassieker. En omdat de bank al 40 jaar mee gaat, is de bank toe aan een nieuw jasje. Het Nederlandse MUD Jeans gaat zorgen voor de nieuwe hoes, geheel volgens de circulaire denkwijze van het bedrijf.
Een industriële look
Met de hoes van upcycled jeans krijgt de bank een stoere, industriële uitstraling. De stiksels en klassieke broekzakken van de jeans worden rechtstreeks overgenomen op de hoes, waardoor IKEA en MUD Jeans een echte jeans-look creëeren. Per hoes worden daar twee spijkerbroeken voor hergebruikt. De gerecyclede vezels mengen ze met duurzaam katoen, spinnen ze tot garen en weven ze tot een unieke hoes. Hierdoor bespaart elke hoes bijna 27.000 liter water en heeft de hoes en vele male lagere CO2-voetafdruk in vergelijking met de standaard hoezen in de industrie: tot wel 67% lager.

De lijn wordt in mei 2021 gelanceerd. In het persbericht meldt IKEA verder dat ze in totaal zo’n 16.000 gerecyclede spijkerbroeken zullen gebruiken. De prijs van de denim KLIPPAN hoes is €99,-. Consumenten die twee oude spijkerbroeken bij een IKEA vestiging inleveren, krijgen 10% korting. Op die manier zorgt IKEA er samen met MUD Jeans voor dat zoveel mogelijk spijkerbroeken een nieuw leven krijgen.
Het spijkerbroekenprobleem
Dat de hoes van spijkerbroeken tot stof wordt gemaakt, is niet voor niets. In totaal worden er namelijk in Europa ongeveer 500 miljoen spijkerbroeken per jaar verkocht. Gemiddeld heeft elke Europeaan zeven spijkerbroeken – daarvan worden er twee niet meer gedragen. Van elke verkochte spijkerbroek, wordt minder dan 1% gerecycled of hergebruikt voor nieuwe kledingstukken. We hebben dus een heus spijkerbroekenprobleem. MUD Jeans zet zich al langer in om de jeans-wereld om te toveren tot een circulaire branche. Niet alleen door duurzame bankhoezen te ontwikkelen, maar vooral met hun eigen circulaire jeansnetwerk. Bij MUD Jeans kun je namelijk een spijkerbroek huren of leasen voor een bepaalde periode. Wanneer je de broek terugstuurt, of aan het eind van zijn lifecycle, wordt de broek weer tot een nieuwe jeans gemaakt. Door dit circulaire initiatief werd het merk dan ook verkozen tot Sustainable Retailer of the Year 2020.
Wil je meer lezen over duurzame ontwikkeling? Lees dan hier verder.