De scheepvaart is één van de meest vervuilende sectoren op aarde. Zo’n 12% van de totale broeikasgasuitstoot van Nederland komt voor de rekening van de scheepvaart. De grote vrachtschepen varen voornamelijk op zware stookolie. Een groot containerschip kan tot wel 250.000 liter stookolie verbruiken op één dag. Hier valt ontzettend veel winst te behalen dus. Een nieuw alternatief hiervoor is metaalpoeder.
Batterijen lijken niet realistisch
Er zijn gigantische hoeveelheden energie nodig om deze vrachtschepen te kunnen laten varen. Zelf met de modernste batterijen is het erg onpraktisch om vrachtschepen op elektriciteit te laten draaien. Met twee miljoen kWh aan elektrische energie, die deze batterijen zouden kunnen leveren, kom je maar twee dagen vooruit. Dit is erg onpraktisch.
TU Eindhoven onderzoekt metaalpoeder
Op de TU in Eindhoven zijn ze aan het onderzoeken of metaalpoeder een uitkomst kan bieden. Het is namelijk mogelijk om dit poeder in een speciale motor te verbranden. Het mooie van deze technologie is dat het restproduct, in combinatie met groene waterstof, weer kan worden omgezet in nieuw ijzerpoeder. Dit zou mogelijk een CO2-vrije cyclus kunnen realiseren.
Uit een artikel van het Financieel Dagblad blijkt dat er acht dagen gevaren kan worden met hetzelfde gewicht aan ijzerpoeder als waarmee op stookolie 40 dagen gevaren kan worden. Hierdoor levert men dus wel behoorlijk wat bereik in, maar 8 dagen geeft wel meer mogelijkheden. Hopelijk kunnen ze in Einhoven snelle slagen slaan met deze technologie. Het is zeker iets wat wij in de gaten blijven houden.
Wil je meer lezen over alternatieve vormen van energievoorziening? Lees dan dit artikel over hydropower en volg EcoToday voor meer soortgelijke artikelen.