Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Creative Director Alessandro Michele kondigde afgelopen maandag 25 mei per videoconferentie aan dat Gucci niet langer mee zal draaien in de huidige kalender van de mode-industrie. Dit betekent dat Gucci niet langer vijf, maar maximaal twee modeshows per jaar zal organiseren. Ook gaan ze de shows voor mannen en vrouwen combineren.

Deze coronaperiode is voor velen een moment geweest voor zelfreflectie. Zo ook voor het luxe modemerk Gucci. Michele licht toe dat deze keuze is gemaakt om zowel de aarde als de medewerkers binnen het bedrijf te ontlasten. 

De traditionele modekalender 

Tot nu deed Gucci, zoals het gros van de luxe modemerken, zo’n vijf modeshows per jaar. Dat betekent aparte shows voor mannen- en vrouwenkleding in de herfst (september-oktober) en de lente (februari-maart), met daarbij nog een pre-fall of een zogenaamde cruise show. Dit is een “mid season extravaganza” dat normaliter wordt georganiseerd op de meest uitbundige locaties (zoals een eeuwenoude Romeinse necropolis, of het Musei Capitolini in Rome). De rest van de shows volgt een hectisch schema waarbij er constant wordt gevlogen tussen modesteden als Milaan, Parijs, Londen en New York City. 

Gucci gaat minderen in modeshows

Dit systeem is uitputtend, voor zowel de mensen die in de mode-industrie werken als de planeet. Niet alleen is de werkdruk hoog, maar het merk produceert ook veel meer kleding dan noodzakelijk is. Daarnaast zorgen de benodigde vluchten om alles van hot naar her te krijgen voor een gigantische CO2-uitstoot. Nu Michele de tijd had om na te denken over de toekomst van Gucci, besloot hij dan ook dat het tijd werd om een andere koers te varen. 

“We hebben nieuwe zuurstof nodig om een wedergeboorte van dit ingewikkelde systeem te laten plaatsvinden,” zei Michele in de videoconferentie. Later postte hij ook op Instagram een lange tekst over zijn overwegingen onder de titel Notes from the Silence. “Ik zal het versleten ritueel van seizoenen en shows achter me laten om een nieuwe cadans te vinden, eentje die dichter bij mijn expressieve roeping ligt.”

Structurele verandering in de mode-industrie 

Gucci is niet het eerste merk dat haar modeshows aanpast naar aanleiding van de coronacrisis. De industrie is hard getroffen door de coronacrisis – wereldwijd werden er winkels gesloten. Merken als Saint Laurent, Dries van Noten en Giorgio Armani hadden in verband met het verbod op evenementen al enige wijzigingen in hun planning voor het komende halfjaar gecommuniceerd. Gucci is echter het eerste merk dat zich committeert aan structurele verandering. 

Gucci laat hiermee niet alleen sterk leiderschap zien, maar reageert ook op een geluid wat al langer hoorbaar is binnen de mode industrie. De Council of Fashion Designers of America en de British Fashion Council wilden al eerder naar twee seizoenen per jaar. Een open brief van #rewiringfashion, een groep van zelfstandige merken, schreef eerder ook al dat “er geen regels zouden moeten zijn omtrent het formaat van modeshows, noch verwachtingen dat elk merk elk seizoen met een nieuwe show moet komen”. Gucci is op het moment één van de meest invloedrijke modemerken. Michele heeft aangegeven in gesprek te zijn met de organisatoren van de Fashion Week in Milaan. Er is dus hoop om te geloven dat dit de eerste stap kan zijn richting structurele verandering.

Wil je meer lezen over duurzame mode? Klik dan hier.