Al een aantal weken staat alles in het teken van de onderhandelingen tussen de partijen bij het Verdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering (UNFCCC) tijdens de jaarlijkse de klimaattop. Dit jaar vindt de klimaattop (COP27) in Sharm El Sheikh in Egypte plaats. En er werd tot nu toe al flinke vooruitgang geboekt. Ook in de mode wereld: afgelopen week ondertekende grote modebedrijven een akkoord. Lees hier wat er gaat veranderen in de mode wereld!
Duurzaam akkoord modebedrijven klimaattop
Diverse (mode) bedrijven als H&M, Inditex, Stella McCartney zorgen samen voor een belangrijke duurzame doorbraak. Middels een collectieve verbintenis gaan ze er samen voor zorgen dat meer dan een half miljoen ton CO2 kan worden bespaart én vitale bossen en ecosystemen voortaan beter worden beschermt. Dit door bijvoorbeeld alternatieve vezels met een lage voetafdruk in te kopen voor modetextiel en papieren verpakkingen. Met deze stap kunnen bossen en ecosystemen over de hele wereld worden bespaart en zal de mode industrie langzaam duurzamer worden.
Natuurbescherming essentieel
Natuurbescherming is een van de meest belangrijke klimaatdoelstellingen van de VN. Toch heeft een derde van de meest invloedrijke bedrijven ter wereld nog geen concrete plannen voor bos- en natuurbehoud. Dat ondanks de waarschuwingen vanuit de wetenschap. Onderzoek wijst namelijk uit dat ten minste 50 procent van de bossen in de wereld tegen 2030 in stand moet worden gehouden of hersteld. Dat om ervoor te zorgen dat de wereldwijde temperatuurstijging onder de 1,5 °C blijft. Ook bedrijven hebben daar een steentje in bij te dragen. Zeker als zij gebruik maken van materialen afkomstig uit de natuur.
Zo ook de mode industrie dus. Voor het eerst schalen nu meerdere modebedrijven bij elkaar met zo’n concreet plan. “Bij H&M Group streven we ernaar een circulaire onderneming te worden, waarbij het van cruciaal belang is om over te stappen op duurzamere alternatieven voor onze materialen. Met dit akkoord kunnen we de afhankelijkheid van de mode van bossen te verminderen.” aldus Madelene Ericsson, Environmental Sustainability Business Expert bij H&M Group.
Duurzame bedrijfsmodellen moeten versnellen
Dit streven naar duurzamere mode industrie die zich inzet voor natuurbescherming wordt aangevoerd door initiatiefnemer Canopy. Een milieuorganisatie met als doel de urgentie van klimaatactie in diverse sectoren aan te kaarten. De organisatie hoopt met dergelijke initiatieven de overgang naar duurzame bedrijfsmodellen te versnellen.
Wil jij meer lezen over duurzame mode? Lees dan Revalue Fashion gaat de mode-industrie circulair maken