De mode-industrie is één van de meest milieu belastende sectoren wereldwijd. Omdat mensen wel echt kleren nodig hebben moet er iets gebeuren om hier verandering in te brengen! De Rode Winkel is hier de eerste stappen in aan het zetten.
De Rode Winkel
De Rode Winkel is een winkel voor jeans en spijkerbroeken, dat in 1837 gevestigd werd in Utrecht. Sindsdien is het uitgegroeid tot de grootste jeanswinkel van Europa, met een voorraad van meer dan 10.000 spijkerbroeken. Het bijzondere aan De Rode Winkel is hun visie op eerlijkheid en duurzaamheid. Van duurzaam ondernemen en het voeren van duurzame collecties en merken tot kleine dingen op de werkvloer, De Rode Winkel doet er alles aan om bij te dragen aan een beter milieu.
Als multibrandstore hebben ze relatief weinig invloed op het productieproces van hun producten en dus op de milieuvervuiling en CO² uitstoot. Daarom besteden ze bij alles waar ze wél invloed hebben zo veel mogelijk aandacht aan milieuvriendelijkheid. Ook vinden ze het belangrijk dat er een eerlijke prijs voor producten betaald wordt en dus voor de productie en arbeid. Voor De Rode Winkel is zowel mens als milieu belangrijk.
De Rode Winkel is ontzettend kritisch over welke merken ze wel en niet verkopen. Merken die doen aan greenwashing of weinig transparantie hebben komen er niet in.
Veel van de merken produceren lokaal of vlak buiten Europa, waardoor het productieproces inzichtelijker is en de producten minder ver hoeven te reizen.
Voor duurzame mode
Aan het begin van de eeuw werden er een aantal nieuwe jeansmerken opgezet die vanuit het productieproces een eerlijk prijs betaalde voor hun producten. Bij de oprichting trokken deze merken meteen aan de bel om aan te geven dat de productie van jeans heel milieu belastend is. Sindsdien is De Rode Winkel zich daar meer in gaan verdiepen. Ze zijn dan ook de één van de eerste klanten van deze duurzame merken.
De Rode Winkel heeft drie hoofd standpunten waar ze zich altijd aan zullen houden. Alle mensen in de supply chain moeten in goede werkomstandigheden kunnen werken, ze willen weten waar al de stoffen vandaan komen en waar ze van gemaakt zijn, en als laatste ze houden zich verantwoordelijk voor verkochte producten. Oude jeans kunnen worden ingeleverd om fatsoenlijk gerecycled te worden.
De kosten van verduurzamen
Maar zo’n duurzame bedrijfsvoering is niet makkelijk. Veel duurzame initiatieven sneuvelen, omdat het heel moeilijk is om het rendabel te maken. Duurzame producten zijn nou eenmaal een fractie duurder en veel mensen denken dan nog teveel aan hun portemonnee. Ook de opkomst van fast fashion is een obstakel. Mensen raken na één seizoen alweer verveeld van hun kleding en gooien het weg. Investeren in een wat duurdere broek is er dan helemaal niet bij. Daarbij is fast fashion een stuk goedkoper, omdat er niet de juist prijs betaald wordt aan productie en arbeid. De kwaliteit leidt hier ook weer onder, waardoor veel kleren niet eens langer dan een jaar mee gaan, zelfs als je dat zou willen.
Maar er is hoop. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en er komt steeds meer aandacht voor het verbeteren van de werkomstandigheden van arbeiders.
Wil je meer weten over De Rode Winkel en wat voor eisen zij aan hun producten stellen? Bekijk de De Rode Winkel website voor hun visie op duurzaamheid. Wil je nu zelf een duurzame broek bestellen? Neem dan een kijkje op de webshop van De Rode Winkel!