Tien jaar geleden bedacht Martine Postma het concept ‘Repair Café’. En dat initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een groot succes. Naar een Repair Café worden producten gebracht die consumenten normaal weg zouden gooien. In het café proberen ze de producten een nieuw leven in te blazen. Het idee sloeg aan en in Nederland kwam er al snel in bijna elke gemeente een Repair Café. Ook in andere landen zijn er inmiddels veel van deze cafés.
Mensen hebben te weinig kennis van repareren
Bedenker Martine Postma heeft ook een stichting opgericht voor de Repair Cafés. De stichting geeft leiding over alle Repair Cafés in de wereld. Zo schat de stichting dat er inmiddels zo’n 1,3 miljoen apparaten en andere artikelen gered en gerepareerd zijn. Volgens Postma zijn veel kapotte voorwerpen eenvoudig te repareren maar hebben veel mensen zo weinig kennis over reparaties dat het vaak niet lukt.
Simpel onderhoud vaak al genoeg
Maar ook in de cafés is niet alles te repareren. Broeken en jassen behoren tot de meest aangeboden producten en deze worden ook bijna altijd gerepareerd. Apparaten als laptops en strijkijzers zijn ook voor de cafés lastiger te repareren. In totaal was 65 procent van de reparaties van afgelopen jaar succesvol. Een product hoeft vaak geeneens kapot te zijn. Simpel onderhoud van de producten is vaak al voldoende. Toch zonde als dit in andere gevallen bij het grof vuil zou belanden.
Meer reparatiemogelijkheden nodig vanuit de industrie
De stichting bestaat inmiddels tien jaar en geeft ook kritiek op producenten van consumentenelektronica. Volgens de stichting zijn producten vaak niet open te krijgen en daarom niet te repareren. De stichting roept de fabrikanten op om meer te denken aan reparatiemogelijkheden. Het zou volgens de stichting een goede ontwikkeling zijn als fabrikanten reparaties stimuleren in plaats van onmogelijk maken.
Heb jij thuis nog wat kapotte spullen liggen, kijk dan of er een Repair café bij jou in de buurt zit: https://repaircafe.org/bezoeken/