Krusli is een start-up uit Wageningen opgericht door Heidi Alemans. Krusli is gebaseerd op het concept van cruesli, maar voegt daar ongewilde en imperfecte producten aan toe om voedselverspilling tegen te gaan. De “k” in Krusli is van krom, omdat reststromen van voedsel opgevangen worden in dit ontbijtconcept.

Heidi deed met Krusli mee aan een internationale duurzaamheidscompetitie van de Nationale Postcode Loterij: Green Challenge 2019. Dit is een competitie waarin de meest duurzame start-up een half miljoen euro krijgt. Heidi werd samen met 24 anderen genomineerd uit 1167 aanmeldingen. De competitie heeft ze helaas niet gewonnen, maar ondertussen is Krusli wel te koop bij Looped Goods in vier verschillende smaken. Ook heeft het product een week bij de Lidl in de schappen gelegen tijdens de duurzame themaweek “FutureGoods” en is het in de zomer van 2019 in de DEEN supermarkten geïntroduceerd.

Minder suikers en meer eiwitten

Heidi is Krusli in eerste instantie begonnen vanuit haar liefde voor ontbijt en haar zorgen om voedselverspilling. Ze vond dat de meeste ontbijtopties in Nederland te veel suiker bevatten en zocht naar een gezonder alternatief. Krusli bevat veel vezels, eiwitten en groenten, en minder dan 10% suiker. Voor de zoetigheid wordt alleen wat appelstroop toegevoegd. Krusli verwerkt onder anderen bierbostel in haar producten, wat een restproduct is van de bierbrouwerij. Doordat bierbostel zo eiwitrijk is, wordt het steeds meer in ons voedsel verwerkt.

Een ontbijt dat voedselverspilling tegengaat

Een gezond ontbijt was echter niet genoeg voor Heidi. Tegelijkertijd wilde ze de huidige voedselverspilling helpen tegengaan. In totaal gooien we gemiddeld rond een derde van ons eten in de prullenbak. Nederlandse huishoudens gooien ongeveer 9 procent van hun eten weg, maar veel verspilling neemt al plaats bij de boeren en in fabrieken. Krusli bevat 50% gered voedsel zoals over-gepofte quinoa, kromme groenten en bierbostel. Hierdoor wordt er dus eten gered wat normaal nooit in een winkel terecht was gekomen.