In Maartensdijk, een dorpje in de provincie Utrecht, ligt het langste zonnefietspad ter wereld. Het fietspad heeft namelijk een lengte van 330 meter. Het maakt onderdeel uit van een pilotproject van de provincie Utrecht in samenwerking met Strukton Civiel en SolaRoad. Maar wat levert het fietspad nou eigenlijk op? Twee jaar na dato blijken de resultaten van het langste zonnefietspad ter wereld tegen te vallen.
350 meter aan zonnepanelen
Het zonnefietspad dat twee jaar geleden is aangelegd in Maartensdijk strekt zich uit over een afstand van 350 meter en is voorzien van zonnepanelen die geïntegreerd zijn in betonplaten. “De zonnestralen vallen direct op het fietspad, waardoor duurzame energie wordt gegenereerd. Als fietser hoef je verder niets extra’s te doen,” benadrukte gedeputeerde Arne Schaddelee tijdens de opening in 2021. “Terwijl je fietst, beweeg je over de zonnecellen. Het oppervlak van het fietspad heeft een ruw reliëf. Dankzij deze verwerking in het fietspad hebben omwonenden en weggebruikers er geen enkele hinder van.”
Eerder werd het concept, genaamd SolaRoad, al succesvol geïmplementeerd in andere diverse locaties, waaronder de provincie Noord-Holland. Gebaseerd op de verkregen resultaten is het concept later verder verfijnd dankzij de samenwerking tussen TNO en Strukton Prefab Beton voor de implementatie in Maartensdijk. Het fietspad is zorgvuldig ontworpen met oog op toekomstbestendigheid, aangezien de modulaire wegdekcomponenten flexibel aanpasbaar zijn om te kunnen profiteren van nieuwe en doorontwikkelde generaties zonnecellen.
Wat levert het op?
Nu, 2 jaar na aanleg, is het tijd om de resultaten eens onder de loep te nemen. Twee jaar later blijkt echter dat de opbrengst van het zonnefietspad in Maartensdijk onder de verwachtingen presteert. De elektriciteitsproductie van het fietspad stagneert op slechts 26 procent van de oorspronkelijke verwachtingen, schrijft de NOS. Toch blijkt het lastig te zeggen waarom de opbrengst zo tegenvalt. Hoewel de eerste zes maanden van 2022 behoorlijk zonnig waren, was het voorjaar juist somber en regenachtig. Maar vreemd genoeg lijkt het weer niet echt van invloed te zijn op hoeveel stroom het zonnefietspad genereert.
Expert Ten Brinck deelt een interessante theorie met de NOS. “Meestal moeten zonnepanelen glad zijn en in een hoek staan om zoveel mogelijk zon op te vangen. Fietspaden moeten daarentegen vlak en stroef zijn, anders glij je uit. Maar dat ruwe oppervlak kan behoorlijk wat vuil vasthouden, wat op zijn beurt zonlicht kan blokkeren.”
Hij oppert ook dat het mogelijk is dat de zonnecellen sneller achteruitgaan dan normaal. Normaal gesproken vermindert het rendement van zonnecellen met ongeveer 0,6 tot 0,7 procent per jaar. Maar in dit geval lijkt dat proces veel sneller te zijn verlopen. Dit alles blijft echter voorlopig giswerk.
Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Geen wijn uit glas, maar uit karton voor de duurzaamheid