Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Het is geen geheim meer dat fast fashion vandaag de boventoon voert in de kledingindustrie. Door de aanzienlijke klimaatimpact van fast fashion merken, is er echter een groeiende behoefte ontstaan aan duurzame alternatieven. Een merk dat zich inzet voor duurzaamheid, anti fast fashion en het recyclen van kleding is “Loop. a Life”. Dit innovatieve Nederlandse kledingmerk heeft zichzelf gepositioneerd als een pionier in de mode-industrie door te streven naar een 100 procent circulair model dat het milieu beschermt, consumenten bewust maakt van hun keuzes én tegelijkertijd fashionable kleding aanbiedt.

Fast fashion: een opfrisser

Fast fashion dus, daar ligt het probleem van de hedendaagse kledingindustrie. Laten we eerst even je geheugen opfrissen: fast fashion is de term die verwijst naar goedkope en snel geproduceerde kleding. De focus ligt niet op de kwaliteit van de kleding, maar op de snelheid van de productie. Het doel is om de kleding zo snel mogelijk in de winkels te krijgen en in te spelen op trends. Bovendien is de kleding vaak goedkoop en worden er niet-duurzame materialen gebruikt om de kosten nog verder te drukken. Deze trend heeft de mode-industrie de afgelopen decennia gedomineerd.

Hoewel het consumenten in staat stelt om trendy kledingstukken tegen betaalbare prijzen te kopen (wat soms erg aantrekkelijk kan zijn) heeft deze consumptiecultuur een verwoestende impact op het milieu. Snelle productieprocessen leiden tot enorme hoeveelheden textielafval en overmatig water- en energieverbruik. Bovendien zullen de goedkope materialen nel verslijten of kapot gaan, wat resulteert in een wegwerpcultuur.

Loop.a life

Dit alles motiveerde Ellen Mensink, de drijvende kracht en oprichter van Loop.a life, om de kleding- en textielindustrie circulair en écht duurzaam te veranderen in de hoop zo bij te dragen aan een schone en groene planeet. Dat doen zij middels lokale reststromen, dichterbij produceren en de potentie van onze lokale maakindustrie. In plaats van de traditionele lineaire benadering van “kopen, gebruiken, weggooien,” stimuleert dit model een gesloten lus waarin materialen herhaaldelijk worden hergebruikt, waardoor de vraag naar nieuwe grondstoffen en de productie van afval aanzienlijk worden verminderd.

Duurzaamheid is niet alleen een filosofie bij Loop. a Life, maar het is ook diep geworteld in hun ontwerp- en productieproces. Het merk streeft naar tijdloze ontwerpen die niet onderhevig zijn aan snel veranderende modetrends. Door klassieke en veelzijdige stukken te creëren, moedigt Loop. a Life consumenten aan om te investeren in kleding die jarenlang meegaat, waardoor ze minder vaak hoeven te winkelen en de druk op de mode-industrie afneemt.

Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Bluxer maakt duurzame zonnebrillen van hout