Eerder schreven wij nog een artikel over de zonne-auto’s van Lightyear. Enkele weken terug zag het er allemaal nog rooskleurig uit. Toch is de Nederlandse maker van zonnepaneelauto Lightyear 0 deze week failliet verklaard. Volgens de curator is ook de ontwikkeling van het nieuwe type, Lightyear 2, in gevaar. Gaat de productie nog door?
Lightyear 0 failliet verklaard
Begin vorige week vroeg de Helmondse zonne-auto autofabrikant uitstel van betaling aan. Later in de week werd dat omgezet in een faillissement. Er bleek geen geld meer te zijn om het personeel de lonen te betalen. Ruim 600 werknemers zijn nu hun baan kwijt. Gelukkig worden zij verder bijgestaan door het UWV.
In 2022 zag alles er een stuk rooskleuriger uit: Lightyear wierf geld van investeerders als Invest NL, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en SHV. Daarmee was het de autoproducent gelukt om een personenauto te ontwikkelen die voor het overgrote deel op zelfopgewekte zonnestroom rijdt. De productie van de Lightyear 0 begon in november. Maar begin 2023 liet het bedrijf al weer weten de productie te stoppen. Voornamelijk het afhaken van een grote financier betekende het voorlopige einde van Lightyear.
10.000 exemplaren Lightyear 2 al besteld
Er werd vervolgens besloten de aandacht volledig te gaan richten op de ontwikkeling van het aangekondigde nieuwe model: Lightyear 2. Een consumenten model, met een aanzienlijk lagere prijs. Het eerste model heeft een prijskaartje van 250.000 euro. Dat terwijl de Lightyear 2 op de markt zou verschijnen voor zo’n 40.000 euro. Hierdoor zou de Lightyear 2 toegankelijker worden gemaakt. Het trok de aandacht van leasebedrijf Arval. Daarmee ontving Lightyear een bestelling van 10.000 exemplaren.
Of het bedrijf deze belofte nog waar kan maken en de bestellingen zal leveren is nu nog maar de vraag. NOS bericht dat het voortbestaan van de Lightyear 2 aan een zijden draadje hangt. “Het hele Lightyear-concept zat in de bv die nu failliet verklaard is, daar valt ook de ontwikkeling van de 2 onder”, laat curator Reinoud van Oeijen aan hen weten.
Gelukkig is er nog hoop: van Oeijnen schijnt druk in gesprek te zijn met investeerders en hoopt daarmee op een doorstart. Hij zegt: “Er melden zich partijen die zeggen serieus te zijn. Het is aan mij het kaf van het koren te scheiden.” Verder laat hij weten dat er snelheid is geboden om dit mooie concept toch te kunnen voortzetten. Rijden op zonne-energie kan een belangrijk middel zijn om de mobiliteitsindustrie te verduurzamen. Laten we hopen op een eind goed, al goed.
Wil je meer duurzaam nieuws lezen? Lees dan Wereldwijd chiptekort lijkt aan te houden: wat betekent dit?