Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Met zo’n 12 miljoen klanten in Nederland en België is Bol.com zonder twijfel daadwerkelijk “de winkel van ons allemaal”. Je kan er immers ook van alles vinden. Maar hoe is het gesteld met de duurzaamheid van Bol.com? Het bedrijf heeft zich de laatste tijd hard ingezet om onze ‘koopschaamte’ te verminderen. Per 2025 moet het zelfs mogelijk zijn om CO2-neutraal bij het online warenhuis te winkelen.


Voetafdruk van netto 0 

Bol.com streeft er dus naar om per 2025 klimaatneutraal winkelen aan te bieden. Dat betekent dat de directe voetafdruk per pakket wordt teruggebracht naar 0 gram CO2-uitstoot. Hoe? In een persbericht laat Bol.com weten dat ze voor 100% willen overstappen op lokale wind- en zonne- energie. Momenteel leveren de zonnepanelen op het dak van het distributiecentrum in Waalwijk en het magazijn in Nieuwegein al een deel van de benodigde groene energie op. De rest wordt ingekocht via certificaten van Ecopark Waalwijk, dat bestaat uit vijf windmolens die naast het distributiecentrum staan.

Duurzamer inpakken

Ook wordt er gekeken naar methode om duurzamer pakketten in te pakken en te leveren. Er wordt actief bespaard op verpakkingsmateriaal per item en door pakketten op te halen bij de locale Albert Heijn wordt bespaard op CO2 in de last mile bezorging. In totaal had Bol.com in 2020 al zo’n 6.500 afhaalpunten in Nederland en België. Bovendien heb je tijdens het winkelen bij de webshop nu steeds vaker de mogelijkheid om te kiezen voor een duurzaam alternatief. Denk aan tweedehands producten, biologische geproduceerde items of gerecyclede producten. Deze herken je aan een speciaal duurzaamheidslogo, gecreëerd door Bol.com die op transparante wijze uitlegt waarom dit product duurzamer zou zijn.


Is het genoeg?

Hoewel de inspanning van Bol.com op dit gebied zeer vooruitstrevend zijn. Plaatsen experts ook kanttekeningen bij de verantwoorde verdiensten van de webwinkel. Zijn de maatregelen die worden genomen wel genoeg voor Bol.com om écht te kunnen verduurzamen?  “Alles is erop gericht je te laten kopen. Er staan kortingsacties voor Black Friday, verzenden en terugsturen is gratis. Als ze duurzaamheid echt als speerpunt zouden hebben, kunnen ze marketingtechnieken toepassen om (impuls)aankopen te verminderen,” aldus Willemijn van Dolen, hoogleraar marketing aan de Universiteit van Amsterdam.

Wil je meer lezen over duurzame bedrijven? Lees dan hier verder.