Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Kunnen we binnenkort met een hogesnelheidstrein binnen een uurtje op en neer tussen Amsterdam en Parijs? En dat zonder CO2 uit te stoten? Deze toekomst lijkt steeds dichterbij te komen. Tenminste, als het aan TU Delft ligt. Daar werkt een team van onderzoekers, engineers en studenten aan een zogenaamde Hyperloop trein. Wat is een Hyperloop trein en hoe staat het ervoor met de ontwikkeling?

Wat is een Hyperloop trein?

Een hyperloop trein is een nieuw transportsysteem, wat momenteel nog volop in ontwikkeling is, maar in de toekomst kan gaan zorgen voor snel én duurzaam transport ter vervanging van treinen. Het gaat om een vacuümtrein die mensen en goederen met hoge snelheden kan vervoeren. Door de hoge snelheid van het transportsysteem en de neutrale CO2 uitstoot, vormt de Hyperloop-technologie een belangrijke belofte voor de transitie naar een klimaatneutrale economie. Hoe werkt het?

Het Hyperloop systeem bestaat uit drie elementen. Je hebt buizen, pods en terminals. De buis is een groot, afgesloten lagedruksysteem. Eigenlijk een soort lange tunnel. De pod is het treinstelsel, die onder atmosferische druk staat en vrijwel zonder luchtweerstand of wrijving in buis rijdt met behulp van magnetische aandrijving. De terminal zorgt voor aankomst en vertrek van de pod. De Hyperloop werkt dus eigenlijk middels een soort ‘compulsion’ technologie. 

Hyperloop in Nederland: volop aan het prototypen 

SpaceX’s Elon Musk presenteerde het Hyperloop-idee al in 2012 en introduceerde een jaarlijkse wedstrijd, waarin teams hun ideeën voor de Hyperloop mochten presenteren. Een team van TUDelft heeft afgelopen vier jaar gewerkt aan zo’n hyperloop, met als doel om in de toekomst de befaamde Hyperloop wedstrijd van Elon Musk te winnen. Verschillende ontwerpen en prototypes leidde tot een pod die steeds sneller ging. Afgelopen zomer brak het team zelfs zijn eigen snelheidsrecord. Op de Voestaline Railpro testbaan in Hilversum haalde het prototype een snelheid van 360 kilometer per uur. Dit jaar gooit het team het over een andere boeg en heeft het een nieuw doel: de basis leggen voor de échte Hyperloop. 

Dé Hyperloop van Nederland

Het doel van het team van TU Delft was aanvankelijk om deel te nemen aan de Hyperloop wedstrijd van SpaceX. Maar door de uitbraak van het coronavirus en de afgelaste SpaceX-competitie werd besloten de werving van nieuwe leden uit te stellen. In plaats daarvan kwam een klein team bijeen om de strategie te herzien. Later bleek helaas dat de SpaceX competitie niet meer aansloot bij de doelstellingen van Delft Hyperloop. De competitie draaide om snelheid, terwijl het team uit Delft ook andere aspecten belangrijk vindt, zoals duurzaamheid en schaalbaarheid. Om die reden besloot TUDelft afgelopen zomer een eigen event te organiseren: de European Hyperloop Week. Een wedstrijd die niet om snelheid gaat, maar over de schaalbaarheid van de Hyperloop. 

European Hyperloop Week

De European Hyperloop Week had als doel om de wereld te laten zien hoe ver de Hyperloop-industrie al ontwikkeld is. Bovendien kwamen hierdoor verschillende studententeams, bedrijven en andere geïnteresseerden samen om kennis en ervaringen te delen. Er waren bijvoorbeeld teams uit Valencia, Edinburgh en Zürich. De studententeams presenteerde hun prototype-onderdelen en volledige pods aan een technische jury en streden tegen elkaar in verschillende categorieën. Daarnaast waren er ook gastsprekers en bedrijven van de meest geavanceerde hyperloopbedrijven van dit moment. Zij deelde informatie over de technologie, de implementatiestrategie en de technologische vooruitgang tot nu toe.

Als we op dit tempo door innoveren, kunnen we misschien over enkele jaren ons eerste ritje maken in de Hyperloop trein! 

Wil jij meer lezen over duurzame innovatie? Lees dan Incooling wil datacenters duurzaam gaan maken