In bijna elke supermarkt vind je ze tegenwoordig wel: kortingsstickers op producten die dicht tegen hun houdbaarheidsdatum aanzitten. Het is een van de manieren waarop supermarkten de strijd tegen voedselverspilling aan gaan. Maar helpen de kortingen daadwerkelijk voedselverspilling te verminderen?
Een rondje langs de supermarktketens laat zien dat veel supermarkten deze prijstechniek toepassen. Albert Heijn geeft 35% korting op producten die tegen hun houdbaarheidsdatum aanlopen, Aldi en Lidl bieden 30% korting. Op de laatste dag van de houdbaarheid biedt Jumbo producten aan voor kleine prijzen zoals €0,50 of €2,50. Lidl doet dat voor €0,25 of €0,50. Supermarkten houden vooral brood, groenten, fruit, kant-en-klaar gekoelde producten, vlees en vis over. Deze producten komen dus in aanmerking voor zo’n korting.
Voedselverspilling
Hoewel het de supermarkten ook geld oplevert, komt het idee om deze ‘houdbaarheidskortingen’ aan te bieden vanuit het duurzaamheidsperspectief. Wereldwijd wordt namelijk circa een derde van het voedsel verspild, aldus de FAO. Voor elke kilo eten die weggegooid wordt, stoten we gemiddeld 3 kg CO2 uit. In westerse landen spelen supermarkten en consumenten daar een grote rol in. Door het afprijzen van producten op de houdbaarheidsdatum, worden zij vaker verkocht in plaats van verspild, en daarmee is het een duurzaam initiatief. Supermarkten dragen tegelijkertijd bij aan Sustainable Development Goal 12, dat streeft naar het halveren van voedselverspilling in 2030 ten opzichte van 2015.
Het effect van de kortingen
Natuurlijk werken de kortingen alleen wanneer consumenten deze producten ook kopen. En dat is gelukkig het geval. Veel consumenten vinden de korting interessant en het gros van de afgeprijsde producten op de datum wordt dan ook verkocht, zo blijkt uit onderzoek. Steeds meer mensen zijn bezig met bewuster consumeren, vertelt Toine Timmermans van de Wageningen Universiteit en Stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Het redden van producten op de houdbaarheidsdatum geeft consumenten dan ook een goed gevoel.
De behaalde winst op het gebied van duurzaamheid, minder verspilling, is echter alleen verzekerd wanneer klanten de gekochte producten daadwerkelijk opeten. Stel dat je er thuis achter komt dat je de afgeprijsde Italiaanse groentenmix toch niet gebruikt voor het eten van vanavond, dan gaat het toch over de datum en wordt het mogelijk alsnog weggegooid. Helaas is er nog weinig bekend over eventuele verspilling van de afgeprijsde producten bij consumenten thuis.
Al met al lijkt het afprijzen van producten veelbelovend in de strijd tegen voedselverspilling. Kijk dus eens wat vaker of je kunt kiezen voor een afgeprijsd product dat bijna op de houdbaarheidsdatum is aanbeland. En zorg er dan vooral voor dat je het thuis of onderweg ook opeet. Dat is winst voor het milieu.
Meer weten over voedselverspilling? Lees wat Too Good To Go, Wasteless en Bubble Food Tracker doen om voedselverspilling te verminderen. En hier vind je meer tips om duurzaam boodschappen te doen.